tisdag 31 januari 2012

Magsjuka

Gårdagen spenderades hemma hos en i min mamma-grupp. Hon bjöd på lunch, och mycket snack blev det. Alltid lika trevligt att ses. Tråkigt att bara att hon börjar jobba i morgon :( Jag hämtade Ella på dagis vid 15-tiden som vanligt. På kvällen hann jag iväg och träna innan Tomas skulle ut och äta ed en kompis på O`learys. Strax innan han ska gå börjar Ella klaga på magknip, och att de kändes konstigt i munnen. Dröjde inte länge så kräktes hon på toaletten. Tomas och jag började genast försöka övertala varandra att det säkert bara var något hon hade ätit, eller så. Ingen magsjuka här inte. Efter de lugnade hon ner sig, och hon ville till och med dricka välling på innan hon skulle gå och lägga sig. Läggningen gick bra av båda barnen och när de låg åkte Tomas iväg. Jag satte mig i soffan och tog det lugnt med en bra bok. Vid halv tio ca vaknar Ella till, och hulkar inne i sitt rum, jag är snabbt upp ur soffan och in i hennes rum, då har hon redan kräkts i sängen, jag hann knappt in i hennes rum så kräktes hon igen. Innan jag hann komma till sans, och få ordning på hur jag skulle få ur henne ur sängen utan att dra ner allt kräk på golvet och på mig kräks hon igen. Tillslut lyfte jag bara upp henne, in i duschen, av med nattlinnet, duschar av henne och tvättar håret ( tro mig de behövdes) Efter de sätter jag henne i soffan medans jag baddar rent i hennes säng. Hela tiden hoppas jag att inte Delix ska vakna också. Vilket han som tur är inte gör. När jag bäddad klart sängen och bär in Ella till hennes säng säger hon;
-Jag vill ha mammas tjöja
De var verkligen inte ett alternativ, den var totalt nedkräkt. Drog snabbt av mig den tröjan jag hade på mig.
- Ta den här istället Ella, de är också mamma tröja.
- Vill inte ha den, vill ha mammas tjöja
Men tar inte slång stund så accepterar hon den tröjan, och inte långt senare sover hon som om inget hade hänt...
Inkubationstiden för magsjuka är 12-48 timmar. Så nu är de bara att avvakta och hoppas att vi andra klarar oss. Nu är de ca 20 timmar sedan hon kräktes första gången, och ca 17 timmar sedan hon kräktes sista gången. Så vi är mitt i. I morgon kväll om vi fortfarande är friska så kan vi nog börja pusta ut. Usch och fy och blä för magsjuka. Idag mår hon precis som vanligt. Har ätit bra och leker bra. Men hon måste vara " kräkfri" 2 dagar innan hon får komma tillbaka till dagis.

Natten var annars helt ok. Ella vaknade igen vid 2-tiden, men bara för att komma och hämta Tomas. Felix vaknade strax före kl 4, men somnade om efter ca 10-15 min... UTAN amning, och sov till runt halv åtta. Med andra ord, en helt ok natt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar