torsdag 26 januari 2012

Kroppkaka/ Pitepalt

Ända sedan vi var små har vi haft en tradition. En gång per år har vår familj träffats tillsammas med min morbrors familj, hemma hos mormor och lagat kroppkakor tillsammans, och sedan ätit dem. Alltid en "tävling" om vem som åt mest, eller om de var minst egentligen. För alla vuxna, och längra fram även våra kusiner, ljög alltid om hur många de ätit. De sa alltid mindre än vad de egentligen var. Jag hade minsann sett att min morbror var inne på sin femte kroppkaka, men om han fick frågan hur många han ätit blev svaret "3". Sedan jag träffade Tomas har han flera gånger också vart med på detta " kroppkake kalas". Varje gång säger han;
- Jo då det är gott, men jag föredrar pitepalt som min mormor gjorde. De borde vi pröva någongång.
Mer än så har det aldrig blivit... Har inte blivit några pitepaltar. Men i morse sa Tomas:
-Jag tänkte åka och handla, så jag kan göra pitepalt ikväll.
Spännande, har hört så mycket om dessa Pitepaltar, men aldrig smakat en. Kunde bara gissa mig till jobbet bakom dem. Vet ju hur mycket jobb de ligger bakom kroppkakor, och detta borde vara ungefär desamma att tillaga. Men nu är det så med min man att han han bestämt sig för något då genomför han det också. Så mycket riktigt till middag idag fick vi pitepalt. Då hade han stått i köket och gjort ordning dessa pitepaltar sedan strax efter kl 15, och vid kl 18 var de klara. Tror de var först nu som han förstod vilket jobb hans mormor måste ha lagt mer på dessa när hon lagade dem till honom och hans bror.
Resultatet: Enligt Tomas smakade de inte riktigt som mormors. Men de var helt ok. Enligt mig var de goda, lite väl mastiga för min smak. Så i frågan Kroppkakor/ pitepalt, vinner för min del kroppkakor. Har säkert lite att göra med vana ockås. Kroppkakor har jag ju ätit sedan jag var liten.

Igår efter dagis var jag och Ella iväg och åkte pulka. Tyvärr har vi bara en pulka osm vi köpte till henne när hon var strax över året. Den pulka var ju lite liten nu. De gick. Men de hade ju vart roligare med en något större pulka. Så idag var Tomas iväg till COOP och köpte inte en, utan 2 nya pulkor. SÅ nu ska de bli åka av. Tittar man på vädret så ser det ut som att snön ska ligga kvar ett tag. I helgen jobbar Tomas. Så de blir jag och barnen som får ge oss av och åka pulka då. Någon som vill följa med?

Idag har jag vart på mitt jobb på em och hälsa på. Var roligt att träffa dem. Om två veckor ska jag dit och jobba ett extra pass. Skönt att ha vart där strax innan, så jag känner igen mig ;)

Jag tror att Felix håller på att få en tand till. Han dreglar mer än vanligt, han är kingigare än vanligt, och han har handen i munnen mer än vanligt.
I natt sov han HELA natten. Han vaknade till 1 ggr vid halv tolv. Men somnade om när Tomas gav honom nappen, och sov till 7.20. Ella kom in någongång under natten och hämtade Tomas. Men då vaknade jag bara till, registrerade att de gick och sedan sov jag igen. Fler sådana nätter snälla. Jag orkar så MYCKET mer när jag har fått sova.
Trevlig kväll på er, och föresten lämna gärna en liten kommentar om vad ni föredrar, Kroppkakaor eller Pitepalt, eller kanske ingen av dem?!
Hej så länge.

4 kommentarer:

  1. Jag har bara provat kroppkakor så jag kan inte säga något om vilket som ar godast :)

    SvaraRadera
  2. Och kroppkakor är ju gott, eller hur systeryster 

    SvaraRadera
  3. Jag gillar palt bättre :-) Gott med fläsk och lök i, med lingonsylt och smält smör till. Och så nät man steker dom i bitar dagen efter... Mmmm

    SvaraRadera
  4. Helene: Lök hade vi inte. Men de hade nog vart gott till. Utan att klantra min käre man för mycket, så tror jag att det blev lite för mycket mjöl i "smeten" och dessutom tror jag han gjorde dem lite för stora ;)

    SvaraRadera