torsdag 19 januari 2012

Hemma gjort

Natten till igår var en riktig toppen natt. Felix sov för första gången en hel natt ( kl 20- 06.30 ca). Vid halv sju ammade jag och sedan somnade han om, och sov till halv nio :-) Ella vaknade till 1 ggr men sov sedan hela natten. Kände mig riktigt utvilad när jag vaknade igår... Till skillnad från idag. Ella kom in till vårt sovrum vid 00.30 ca och la sig bredvid mig i sängen. Tomas satt uppe och spelade. Ropade på honom och han kom då för att hämta Ella, vilket Ella inte var så pigg på;
- nej pappa, jag vill sova med mamma. Vi får inte plats i min säng...
Inte plats i en 120 cm säng?!? De vart en del protester när Tomas bar in henne till hennes rum. Som tur var gav inte Tomas med sig. Tog inte allt för lång tid så sov hon. Vid 01.30 vaknade Felix. Jag ammade honom och trodde sen han skulle somna om. Men icke, tog ca 1 1/2 timme innan han somnade om, och de efter att jag gjort en flaska välling. Han drack inte mycket, ca 1/2 dl. Men de var tydligen vad han behövde för sen somnade han om... Vaknade vid 8. Nu är klockan tjugo i nio och både Tomas och Ella sover fortfarande.

Ella är lite förkyld, snorig och hostig, ingen feber och lika pigg som vanligt. Men som jag nog nämnt tidigare är de väldigt många på hennes dagis som är sjuka, så hon får vara hemma denna vecka. Kanske det inte behöver bli värre än lite förkylning?!

Felix äter dåligt just nu. Gröt, vällingen och amning fungerar ok. Men mat går ingen vidare, han uppför sig som att han inte alls tycker om det, mat som han tidigare har gillat. Ger honom färdig burkmat. Igår kväll fick jag för mig att de kanske kan fungera bättre med hemlagad mat. Så jag gjorde 2 stora satser
- pasta, m broccoli och vitlök
- blomkåls mos kokat i grädde
Får se om något av detta kan falla herrn i smaken. Jag har så gott som slutar amma honom, eftersom de tidigare gått så bra med mat. Så hittills har jag inte ammat honom trots att han knappt ätit någon mat. Är de fel? Svälter jag honom då? Borde jag amma honom då han äter dåligt? Ella åt också dåligt när hon var liten. Hon började inte äta bra förens hon var strax över 2 år. Hade verkligen hoppats slippa sådana problem denna gång. Nu ska jag ta och göra lite gröt till honom. Se om han behagar äta det....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar