måndag 20 februari 2012

Måndag

Så var helgen över. Måndag igen. Hade tänkt gå och träna vid lunch-tid. Felix skulle då få vara på barnpassningen. Men när jag vaknade i morse, kände jag av min hals lite. Dessutom är Felix lite snorig. Så de fick bli en lugn hemma dag idag istället :-)

Jag vaknade till i natt, vet inte vad klockan var. Men såg att Ella stod vid Tomas sida av sängen. Jag tror inte att hon sa något, hon bara stod där och tittade. Som att hon väntade på att någon av oss skulle vakna. Jag puttade försiktigt på Tomas, och fick honom att vakna. Han lyfter upp Ella och går med henne till hennes rum. Hör henne säga till Tomas något i stil med;
-Nu är de mörkt ute, då får jag inte ligga i er säng. Men när de är ljust ute får jag det.
Hoppsan, snacka om att tolka de man säger bokstavligt! Vi försöker få henne att sova själv i sin säng på nättern. Innan Felix föddes så kom hon ofta in till oss på nätterna och då fick hon sova i vår säng. Men när Felux föddes ville vi inte ha båda barnen sovandes i vår säng. Ella ligger knappast stil när hon sover, och risken fanns att hon omedvetet skulle göra illa Felix. Så då blev de att Tomas följde med henne in till hennes säng, och sov med henne där inne. Däremot har jag inget emot att hon kommer in hit på morgonen och lägger sig bredvid oss innan vi går upp. Därför har jag någongång sagt till henne att när de är mörkt ute så ska hon sova i sin säng. Men när de är ljust ute kan han gå ligga hos oss. Detta fungerar nu, men de blir värre till sommaren, när de blir mörkt först framåt 21 - 22 på kvällen och ljusnar redan vid 3- tiden....

När jag lämnade Ella på dagis idag visade en av pedagogerna en teckning som Ella målat. De håller på och pratar om kroppen, och familjen just nu. Ella hade ritar 4 huvudfotingar. Mamma, pappa, Felix och hon själv. Jag var störst... Undrar hur de kommer sig?! Barnen hade fått frågan; " vad jobbar mamma o pappa med, och vad brukar era syskon göra" Kommer inte exakt ihåg hur Ella svarat, men ungefär;
- pappa jobbar... Han äter på jobbet. Mamma är hemma, hon lagar mat och äter godis (?), Felix leker, och ramlar mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar