fredag 28 oktober 2011

Syskon svartsjuka?!

Jag tror att Ella är lite svartsjuk på Felix. Tror hon upplever att jag ägnar allt för mycket tid på Felix. Hon är inte elak mot Felix, men mot mig och framförallt mot Tomas. Detta yttrar sig i otrolig mammighet. Hon vaknar flera gånger/ natt. Kommer in till oss och vill att jag ska följa med in till henne, vilket fungerar så länge Felix sover. Men om jag ligger och ammar Felix så blir hon ledsen och arg för att inte jag kan följa med henne på en gång. Tanken på att Tomas ska följa med henne ratar hon fullständigt. Igår kväll skulle vi pröva en ny taktik. Tomas la dig i hennes säng när han gick och la sig, i hop om att det skulle gå bättre då... Icke... När hon vaknade vid kl 01 ca försökte Tomas få henne att stanna i sin säng hos honom. Men då blev hon jätte arg och skrek, hon slog mot Tomas, hon försökte bita honom, sparkade på honom. Tomas och jag hade kvällen innan kommit överens om att jag inte skulle gå in dit. Utan Tomas skulle försöka så länge han stod ut. Efter 20 min stod inte jag ut längre. Felix sov då. Så då gick jag in och bytte av Tomas. Var nog dumt egentligen, för då signalerar jag till henne att skriker hon tillräckligt mycket så får hon sin vilja igenom. Detta gör ju att ingen av oss sover bra. Jag får sova någon timme inne hos Ella tills Felix vaknar igen och vill äta. Senaste nätterna har Ella envisats med att hon ska ligga på min arm, vilket resulterar i att hon vaknar när jag försöker smyga ut till Felix. Ella blir då ledsen när jag går och ska absolut följa med in till oss. När jag då ska amma Felix och hon inte får ligga på min arm blir hon ledsen och skriker, vilket leder till att Felix vaknar till ordentligt, och inte kan koncentrera sig på att äta :-( kort sagt en ond spiral som vi måste försöka bryta. Nätterna skulle bli mycket lugnare om Ella bara accepterade att Tomas sov med henne, eller om Felix slutade äta på nätterna. Båda alternativen är svårgenomförda. Men att få Felix att sluta amma, är nog allra svårast. Så vi måste försöka få Ella att acceptera att sova med Tomas. Ikväll har Felix och jag åkt över till mina föräldrar, ska sova här i natt. För då har ju Ella inget val. Antingen sover hon själv, eller också låter hon Tomas ligga där. Förhoppningen är att vi alla fyra ska sova bättre i natt. Fick sms av Tomas tidigare att det gick så där " vill inte leka med dug pappa, vill bara leka med mamma" " tycker inte om dig pappa" varför håller hon på såhär? Det är jobbigt för mig att hon ska vara på mig hela tiden och ffa när jag är upptagen med Felix. Och det är jobbigt för Tomas att bli så ratad av sin älskade dotter.
I somras efter att Ella och Tomas varti Spanien så var hon inte alls så här. De måste nog göra lite roliga saker tillsammans bara Ella och Tomas, så hon får stå helt i centrum. I morgon på dagen ska de troligtvis gå på bio. De skulle nog behöva komma iväg på någon weekend bara de två. Ska bli spännande att se hur den här natten blir. Vore så skönt att få sova bra en natt.

Tror att Felix är i någon utvecklingsfas, han är inte alls lika glad och lätt sövd som han brukar. Idag har det vart riktigt svårt att få hono
att somna även på dagen. Det brukar det inte vara. För bara någon vecka sedan var det inga problem att få honom att somna på kvällen heller, men de har de vart de senaste kvällarna. Hoppas detta är något övergående!!!

Nu är klockan 21, jag ska nog gå och lägga mig snart, med lite tur blir det flera timmars sömn innan Felix är hungrig igen. Natti natti på er alla :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar