lördag 15 oktober 2011

Läkarbesök...

Det är en långdragen och smittsam förkylning vi har fått hem. Först Tomas och Ella, sedan jag med en lite mildare variant, och nu Felix. Han hostar, täppt i näsan, svårt att äta. Inte alls roligt. Vill bara att vi alla ska bli friska och var friska, helst hela hösten och vinter, men så är det ju aldrig när man har ett dagisbarn hemma :=( I går efter en hostig och snörvlig natt. Både Ella och Felix sov relativt bra. Felix vaknade bar 1 ggr för att äta. Men jag kunde iallafall inte sova särskilt bra, låg och lyssnade på Felix anding hela tiden. Rädd för att han skulle sluta andas. Låg först och oroade mig för att hans andning lät så besvärad, och när han slutade rossla, blev jag orolig att han slutat andas. På morgonen ringde jag och fick en läkartid. Läkaren lyssna på Felix lungor, tittade i halsen och i öronen. Lungorna lätt rena, och öronen såg bra ut. Men han var lite röd i halsen. Så troligtvis har hanl ite ont i halsen också stackars barn. Men förkylningen sitter i näsan och i halsen, inte i lungorna, och det känns skönt att veta. Läkaren skrev recept på Ventoline, och sedan fortsätter vi med koksalt droppar i nästan, rensa hans lilla näsa med en nässug ( vilket han INTE alls gillar) och sedan Nezeril näsdroppar, och alvedon. Det enda positiva i allt detta är att Felix sover längre pass mellan amningarna. Sista gången jag ammade honom i går kväll var vid 23-tiden. Sedan inte igen förens vid kl halv fem. Kan ju hoppas att detta håller i sig även efter att han blivit frisk...

Ella sover som vanligt lite oroligt. MEn nu har vi givit upp att Tomas ens ska försöka få sova med henne. Så när hon kommer in följer jag med henne till hennes säng, och sover där tills Felix vaknar då byter jag säng igen.... När Ella hämtade mig fösta gången tror jag att klockan var runt halv fyra. Då ville hon absolut inte ha blöjan på sig. Jag har inte ork att bråka om detta på nätterna så hon får ta av sig blöjan. Vid halv fem var jag tillbaka i vår säng för då ville Felix äta, då gick det riktigt bra, behövde inte rensa han näsa innan. Efter att Felix hade ätit klart coh somnat i sin säng dröjde det inte så länge innan Ella kom in och hämtade mig igen. Jag försökte då få henne att kissa på pottan eller toaletten. Men det ville hon absolut inte... Sedan somnade vi om rätt fort. Vid halv nio vaknar jag av att Ella klättrar över mig. Min första fråga är om hon inte ska och kissa, pottan står nämligen i hennes rum. " Jag har kissat säger hon" och ler. Mycket riktigt i pottan är det kiss... Duktigt tjej :=)Men jag tror inte att vi vågar oss på en hel natt utan blöja riktigt än...

Idag blir det till att vara hemma och försöka kureera oss. Tomas ska ta en sväng förbi apoteket och handla handsprit, och lite annat. Vi börjar bli stor konsumenter på apoteket nu. Just nu sover Felix, får se hur länge han sover idag. I går sov han mellankl 10 ca till 14.30, sedan somande han igen vid 16.30 och sov till strax efter kl 18, inte lätt att vara sjuk...

Måste bara tillägga utan att gå in för mycket på detalj att vi fick otroligt stöd av mina föräldrar natten till igår. Jag ringde till dem vid kl 23 och fick lova att jag skulle ringa igen om det blev sämre, eller om vi skulle åka in med Felix. Ringde igen vid 05-tiden. tack än en gång för hjälpen.

Ha det gott kära vänner. Jag hoppas att ni slipper bli sjuka... Inte roligt alls..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar