torsdag 20 oktober 2011

Du är en dumhet mamma...

Hur mycket orkar man? Hur många sömnlösa nätter klarar en människa av egentligen? Nu har vi inte fått sova på flera nätter. Felix sover jätte dåligt just nu. Jag överdriver absolut inte om jag säger att han är vaken mer än han sover under en natt. Och den tiden han är vaken är han mer eller mindre missnöjd. Går från att ligga och protestera i sängen, till att inte ens var i nöjd i famnen. Lägg till detta en 3-åring som vaknar några gånger/ natt och vill ha sin mamma i sin säng. Med dessa ingredienser så har ni ett perfekt tortyr redskap, jag lovar. Jag och Tomas är just nu försökskaniner för detta grymma tortyr redskap...

Felix förkylning blir inte bättre, han hostar fortfarande MASSOR. Men i natt kändes det inte som att det var hostan som vägde honom. Han var bara otröstlig. Fick nästan en känsla av att han hade ont någonstans. SÅ idag blev det ett nytt läkarbesök för att utesluta öroninflammation. Fördelen om det vart öroninflammation är att då kan ha få antibiotika och blir av med den här förkylningen någongång... Men det var inte öroninflammation enligt läkaren. Han är lite röd i ena örat, men det är INTE någon inflammation, lite röd i halsen, lätt något bättre på lungorna än i tis när vi var där. Hans teori var att det kan vara magknip han har av allt slem som han svalt ner. När man har eller har haft virus i magen kan man tydligen bli känslig för laktos några dagar efter. Så kanske det är det de handlar om? Så nu ska jag äta laktosfri kost och se om det blir någon skillnad, just nu känns det inte som att någonting kommer att hjälpa :=( Samtidigt så vet jag ju att han kommer att bli frisk. När min lille kille är frisk sover han kanske inte jätte bra på nätterna heller. Men i jämförelse med detta sover han kanon bra. Det bara måste ju vända snart.... Eller?

I morse kom Ella in till oss strax före kl 07, jag hade då senaste timmen suttit upp med Felix med Felix sovandes mot axeln. När Ella kommer in i vårt rum ser hon ut som ett litet troll, håret ståt åt alla håll och hon upprepar samma sak flera gånger " Dumheter, dumheter, du är en dumhet mamma" " Jag kastar nappen på dig mamma" " Nu slår jag dig mamma" " dumheter" Allt det hon sa att hon skulle göra gjorde hon också. Inga hårda slag men ändå. Just då var jag så trött, bara glad så länge hon inte skrek och väckte Felix eller slog honom. Bättre då att hon riktade sin vrede mot mig. Under detta trumpna såg man så tydligt en liten osäker 3-åring, som bara ville byta plats med lille-bror och få ligga i mammas famn. Nu börjar nog syskonavundsjukan göra sig påmind. Efter ett tag vaknade iallafall Felix och skrek. Då vände Ella. Blev istället en go storasyster. " Stackars lille-bror, har du ont lillebror? Vad är det lillebror" samtidigt som hon kröp upp i vår säng( vilket jag hade bett henne göra flera gånger). Eftersom Felix nu ändå var vaken gav jag honom till Tomas som bytte blöja och kläder på Felix samtidigt osm jag tog min lilla 3-åringen i famnen och gav henne en rejäl kram. Tänk var mycket lättare allt är, och vad mycket mer tålamod vi skulle ha om vi alla fick sova bättre på nättera. Snälla rara Felix, sov på nätterna, och snälla rara Ella sov i din säng hela nätterna...

Snart dax att börja med middagen. Någon laktos-fritt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar