fredag 1 mars 2013

"De är faktiskt morgon nu...."

Börjar med att beklaga mig lite. Mitt humör är av någon anledningen inte på topp idag. Tror att mycket beror på att jag nu vart ute på praktik i 6 veckor. Det är otroligt ansträngande att vara på praktik. Hela ska man försöka göra gott intryck. Tänk er när ni börjar ett nytt jobb, innan man kommit in i arbetsgruppen, innan man lärt sig namnen på alla. Så har jag haft den nu i 6 veckor. Dessutom jobbigt att gå som student tycker jag. Ibland känns det som jag inte kan någonting, trots att jag jobbat som sjuksköterska i ca 10 år. Sammanlagt ska vi ha 10 veckors praktik. Under denna tid har vi 4 hemtentor och en muntlig tenta. Samtidigt som skolan är väldigt otydliga med hur mycket tid vi ska vara på praktiken. För att hinna med dessa uppgifter har vi kursare tolkat det som att vi ska vara på praktiken 4 dagar i veckan och ha en studiedag. Hade idag en diskussion med min handledare som hade tolkat det som att vi enligt skolan ska vara på praktiken 5 dagar i veckan. Tror att det var där någonstans som mitt dåliga humör började. Jag är vuxen. Jag går en vidarutbildning för att jag vill lära mig nya saker. Jag har inte som mål att vara på praktiken så lite som möjligt. Jag vill lära mig så mycket som möjligt under den här tiden. Jag har ingen glädje av att vara så lite som möjligt på praktiken. Men jag vill hinna med mina hemtentor, helst utan att behöva sitta varje kväll och helg. Det blir ju som att jobba heltid och sedan heltids studier på det. Jag undrar hur många som skulle orka det...

Så nu lägger jag det åt sidan ett tag.
Felix vaknade vid 5 i morse. Tomas gick upp och försökte ge honom en flaska välling, men Felix vägrade dricka. Tillslut tog Tomas in honom till oss. Då la han sig bredvid mig, och sedan drack han upp all välling, och somnade faktiskt om :) Jag gick upp vid kvart över sex, åkte hemifrån vid 7-tiden och då sov resten av familjen fortfarande. Tomas berättade senare att Ella hade kommit in till vårt rum vid halv nio och sagt;
- De är faktiskt morgon nu!
Tomas hade gått upp med henne, Felix sov en timme till. Hoppas de sover lika länge i morgon :)

Ella har vart jätte duktig att ta sin medicin (Penicillinet). Var bara första dosen som var lite svår att få i henne, annars har det inte vart några problem alls.

Tomas är hos Mats ikväll. Innan han åkte hjälpte han till att ordna middagen, lax och potatis. Men han åt inte hemma. När Ella, Felix och jag väl satt vid bordet ville Felix inte alls äta, han satt bara och skrek på sin plats. Tillslut flyttade jag över honom till mitt knä, och då lugnade han ner sig. Men han åt ingenting. Ella däremot åt med god aptit, ett friskhetstecken! Lagom när Ella och jag hade ätit klart började Felix smaka på sin mat, och tillslut hade han fått i sig all potatisen(1 potatis), men lax ville han inte ha. När jag sedan står i köket och gör ordning efter middagen och ska lägga laxen som är kvar i en låda visar Felix tydligt att han vill smaka. Jag ger honom en bit som han snabbt äter upp. Jag lägger upp en liten portion på en tallrik till honom som han äter upp. Om lillebror får vill självklart storsyster ha också, så jag lägger upp lite lax på en tallrik till Ella också. Ella äter upp allt på tallriken. Även Felix äter upp allt och vill även ha mer. SÅ han får en bit till. Även den äter han upp. Så tillslut hade båda barnen fått i sig bra till middag :) Efter det satte vi oss i soffan och åt jordgubbar och vinddruvor. Nu är det snart dags att lägga barnen och sedan ska jag sätta mig och plugga... Jippi, precis vad man vill göra en fredag kväll....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar