torsdag 28 februari 2013

VAB-ruari...

Är nog inte för inte som februari lite på skämt kallas VAB-ruari... Fast när man är mitt i det så känns det inte som något skämt... VAB-dagarna går i varandra. Förra veckan gick båda barnen på dagis, innan dess hade Felix vart hemma 2 veckor för lunginflammation mm. I fredags lämnade jag båda barnen på dagis innan jag åkte in till stan för att ta tåget mot Härnösand och hälsa på en av mina närmsta vänner, vi har känd varandra sedan första klass. På kvällen pratade jag med mina föräldrar, som passade barnen.  Ella hade inte velat äta något och kändes varm. Tror att de var på kvällen de tog tempen på henne som visade över 39 grader... Det var inge roligt, att inte kunna vara hos min dotter när hon är sjuk. Men inte så mycket jag kunde göra uppe i Härnösand och jag visste att hon hade det bra hos mormor och morfar. Felix var iallafall frisk. På lördagen på fm var jag och min kompis iväg till simhallen på deras relax avdelningen. Jätte mysigt, trevligt, och behövligt. Påväg därifrån pratar jag med mina föräldrar. Ella ville inte äta eller dricka hon bara sov. Pappa åkte ner till affären och köpte mixtur Alvedon för att få ner hennes temp lite och förhoppningsvis få i henne lite att dricka efter det. Tomas var ledig på söndag. Men för att han skulle slippa vara själv med två barn varav den ena med hög feber så stannade Ella kvar en natt till hos mormor och morfar. Min pappa skjutsade hem Felix till Tomas på kvällen. Efter en lyckad helg för mig, var det ändå skönt att få komma hemma. I går ( Onsdag) hade Ella haft feber i 5 dagar. Enligt vårdguiden bör en läkare titta på barnet om febern har hållt i sig i mer än 4-5 dagar för då kan det vara något bakteriellt som orsakar febern. Jag var hemma från praktiken igår, vår ekonomi mår inte så bra av att Tomas VAB.ar. Efter att vi lämnat Felix på dagis tog Ella och jag bilen till VC. Läkaren tyckte hon var väldigt röd i ena örat. Diagnosen; Öroninflammation med misstanke om sprucken trumhinna. Åtgärd: Penicillin i 5 dagar. Kom överens med läkaren om att det nog kunde fungera med tabletter istället för mixtur. Tabletterna kunde man krossa. Väl hemma var det dags att ge Ella medicinen, var inte helt lätt.... " Det är starkt mamma" " Smakar äckligt" osv. Men tillslut så fick jag i henne allting. Men inte var det lättare än att ge henne mixtur. Efter att jag hämtat Felix på dagis åkte vi över till mormor och morfar. För att Tomas skulle slippa VAB.a och jag hade en uppgift på praktiken idag som jag var tvungen att göra så hade morfar lovade att passa Ella. För att han skulle slippa gå upp så tidigt skulle Ella sova över där. Felix skulle gå på dagis. Vi stannar och äter middag med dem, innan vi åker hem ger jag Ella hennes penicillin, då gick det bättre. Felix somnar i bilen på väg hem, han somnar nästan aldrig i bilen när han är friska. Dessutom känns han lite varm. Men jag försöker ignorera det. Närhan vaknar vid fem i morse, kan jag inte längre ignorera det... Han är varm, fram med tempen.... 39.2. Suck hat vi lyckats ordna barnvakt för att slippa VAB.a och så står vi där kl 5 på morgonen med ett sjukt barn iallafall. Efter att ha diskuterat fram och tillbaka kommer vi fram till att Tomas åker till jobbet. Uppgiften jag har på praktiken är senare på dagen. Om min pappa skulle kunna tänka sig att komma över till oss med Ella och passa båda barnen här istället så slipper vi VAB.a, i annat fall skulle Tomas komma hem till lunch. Men det var ok med pappa. Han och Ella kom hit vid 10-tiden, och då åkte jag till praktiken.
Just nu sitter jag i soffan med två sjuka barn och tänker att på fredag är det 1:a Mars, då är Vab-ruari, eller februari över, hoppas de håller sig friskare då....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar