lördag 9 februari 2013

Läkarbesök x2

I torsdags ringde jag VC och bokade en läkartid för Felix. Han lät så pass påverkad i andningen, och hade en väldigt besvärlig hosta. Trots detta var han inte särskilt allmän påverkad. Läkaren försökte lyssna på hans lungor, men Felix ville inte riktigt sitta stil. Så det var svårt för läkaren att lyssna på honom. För trots att jag höll i honom så satt han inte stil, han försökte och vrida och vända på sig. Inte gillar han att bli fasthållen, så han skrek av den anledningen. Läkaren tyckte först att det nog inte var någon större fara, utan att det skulle räcka med Ventoline mixtur som vi har hemma sedan tidigare. Men när hon sedan bara lyssnade på hur han andades utan stetoskop så tyckte hon nog att det lät lite ansträngt ändå. SÅ innan vi kunde gå hem blev det 2 inhalationstillfällen, en "kortison-coctail"  samt ett recept på inhalationer, så att vi kan ge honom det hemma också. På kvällen när jag skulle lägga honom tog jag tempen på honom, och då hade han ingen temp. Andningen lät också mycket bättre, och även hostan var bättre. Jippi, kanske det hade vänt nu? I går fredag hade jag sista dagen på praktiken, så Tomas fick VAB.a. När jag kom hem på em sa Tomas att Felix vart grinig större delen av dagen. Feber var också tillbaka :( På kvällen var jag ute och åt med min klass. En super trevlig kväll, kul att höra hur de andra hade upplevt praktiken. 
Jag var hemma vid 23-tiden. Tomas hade haft en relativt lugn kväll... När barnen hade somnat. Men Felix hosta hade blivit värre, och Tomas upplevde det också som att han trots inhalationerna fortfarande var tung andad. Natten har vart ganska jobbig. Felix har hosta en hel del. Tror att jag har vart in till honom och lyft upp honom ur sängen pga av hostan 4-5 gånger. Han har somnat om snabbt efter varje hostattack, men jag har inte kunnat sova så tungt, har mest legat och väntat på nästa hostattack. När Tomas gick hemifrån vid 6-tiden vaknade Felix igen av en hostattack. Jag gick inte till honom och lyfte upp honom. Sen fick han följa med in och ligga i vår säng, där han faktiskt somnade om. Jag vaknade till vid halv åtta, då sitter Ella på golvet nedanför vår säng:
- Jag väntade på att du skulle vakna mamma, säger hon då.
Jag går upp med henne, och en dryg halv timme senare vaknade Felix också. Tog en temp på honom 39.6. Jobbig andning, och hosta. Kände att jag ville att en läkare skulle lyssna på honom igen, trots att det bara var 2 dagar sedan sist. SÅ tyckte jag inte att det kändes bra. Bokade tid på Bromma Närakut. Ville helst slippa ta med mig Ella till vårdcentralen, och dessutom drack jag några glas vin igår, så jag var inte helt säker på att jag ville köra bil på fm. Ringde mina föräldrar som absolut ställde upp och hjälpte mig. De kom hit, mamma stannade kvar med Ella,  de var ute och lekte. Pappa åkte med mig och Felix till BrommaPlan. Fick träffa en läkare som tittade i Felix öron, såg fint ut, och sedan lyssnade på lungorna.... Det låter fint på vänster lunga. Men på höger lunga har han en lunginflammation som måste behandlas med Penicillin i 10 dagar. Kändes så himla skönt att jag faktiskt åkte in med honom. Lunginflammation läker inte ut av sig själv, utan det krävs pencillin för att bli av med det. Hoppas att han mår bättre om någon dag nu. Han ska ha Pencillin 3 gånger om dagen. Dagis ger troligtvis inte Pencillin. Jag har 2 veckors praktik på skola fr.o.m. måndag som jag inte får missa, därför blir det med all säkerhet Tomas som måste VAB.a. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar