torsdag 29 december 2011

Duk tricket

Idag började vi dagen strax före halv åtta. Då vaknade Felix. Ella sov till runt halv nio. Fm vet jag inte riktigt vad vi gjorde, men fort gick det. Felix somnade vid halv tio, och sov till ca runt halv ett. Då var det lunch, och sedan skulle Ella, Felix och jag iväg till en i min mamma-grupp. Många är bortresta nu. Så idag var vi "bara" tre mammor, och 5 barn. 3 bebisar, och Ella och en flicka på 3 1/2. Ella och den andra flickan lekte riktigt bra tillsammans.

Efter de åkte jag, Ella och Felix över till mormor och morfar. Bjöds på god middag och trevligt sällskap. Mamma och jag sitter och pratar i köket. Felix sitter med morfar och Mange vid tvn. Plötsligt hör jag morfar " hoppsan, ojdå" och bara någon hundradel sekund senare hör jag Felix skrika. Jag flyger upp och in till vardagsrummet. Synen som möter mig gör mig alldeles stel av skräck. Det rinner en hel del röd vätska i ansiktet på Felix, och Ella gråter " Felix blöder mamma" gråter hon. Jag letar efter sår på huvudet på Felix, för det ser verkligen ut som att han blöder. "Det är inte så farligt" säger morfar ( min pappa) Inte så farligt,han blöder ju hinner jag tänka innan pappa fortsätter " Det är bara rödvin, han drog i duken" Jaha, det omtalade duktricket. De jag och Ella trodde var blod var röd vin. Under tiden kom även mormor in och tröstade Ella. En sak är säkert, min son gillar INTE vin. Allt detta gick väldigt fort. Och när jag väl insåg vad det var blev situationen ganska komiskt. Felix lugnade sig snabbt. Men det är läskigt hur fort det kan gå. Nu var det bara rödvin. Men tänk om det hade vart något varmt/hett... Så tänk på det alla vänner med bebisar i sin närhet. Tänk på att de når SÅ mycket mer än man tror, olyckan är framme så snabbt.

Nu ska jag ta och mgås med min mor lite. Felix sover gott i resesängen ( Ella, Felix och jag sover kvar hos mormor och morfar) Ella däremot vill inte sova. Mormor följde med henne´ner och läste en bok för henne, men inte kunde hon somna inte. SÅ nu är hon vaken med oss häruppe. EN förklaring kan i-och-för-sig vara att hon somnade i bilen vid 16-tiden när vi åkte hit, och sov i ca 1/2 timme. Ella sover inte längre på dagarna, och de få gånger de händer så har hon sedan VÄLDIGT svårt at somna.

Ha en trevlig kväll, och på återseense :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar