söndag 18 december 2011

Kyckling o potatis

Jag erkänner att jag är en burk mats mamma. Felix har ätit "vanlig mat" till lunch nu ett tag, och inte en enda gång har han fått hemalagad mat. Han har fått burk mat. Det är ju så smidigt med färdig mat. Bara att skruva av locket, in i micron... Färdigt. Framförallt är det smidigt när man är iväg. Så länge burken inte är öppnad, eller uppvärmd så kan man ha den i rumstemperatur. Nu är vi hos mormor och morfar och då passde vi på att göra hemlagad mat. Kokade; kyckling, potatis, morot, kryddnejlika, kryddpepparkorn, vitpepparkorn och lagerblad. När det kokat färdigt hade jag i lite grädde och rapsolja. Mixade alltihop och sedan servera. Felix åt med god aptit. Medans jag matade honom gjorde mormor ordning efterrätten. Hemmagjort äppelmos. Även de åt han med god aptit. Detta var ju riktigt roligt. Så jag passade även på att förbereda mellanmålet: kokade katrinplommon och aprikoser. Blev över en hel del både på huvudrätt och efterrätt. Så nu blir det hemlagat några dagar. Hoppas jag fortsätter med detta hemma. Var faktiskt riktigt roligt.

Är Tomas jobbhelg nu... Igen, varannan helg är faktiskt lite för ofta. Hm, detta tjatar jag om varje helg som han jobbar. Tanken var att jag och barnen skulle ha en heldag hemma. Men efter lunch klättrade Ella på väggarna. Felix var sällskapsjuk. Så vi packade in oss i bilen och åkte över till mormor och morfar ( barnens mormor och morfar) stannade där på middag och sov även kvar. Felix var lite svårare än vanligt att få att somna, men Tillslut somnade han, strax efter kl 20. Ella däremot ville inte alla somna. Hon fick komma upp och sitta i soffan i tro att hon då skulle somna i soffan. ICKE, hon var piggast av hos alla. Vid 22-tiden gick vi och la oss allihop och först då somnade Ella, efter att mormor läst en bok för henne. Ella och mormor sov i samma rum. Felix och jag sov i " källarrummet" Han sov ganska oroligt i natt. Han sov i samma säng som mig hela natten. Felix och jag vaknade vid 8.45. Då sov Ella fortfarande. Hon vaknade strax efter kl 9.

Nu ska det bakas pepparkakor här. Lina, Bobo, och Alma har precis kommit över. Trevlig 4.e advent på er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar