måndag 5 december 2011

Gräsänka

Idag åkte Tomas upp till Skellefteå igen. Sista gången, efter denna resa är han färdig med sin utbildning. Förra veckan jobbade Tomas mycket, och en av de dagarna som han var ledig så var han på julbord. På 10 dagar har han vart hemma och ätit middag med oss 1 dag. Så 9 av 10 dagar har jag vart själv med barnen. Inte helt lätt för Tomas heller. Är ju inget han har valt att vara ifrån oss så pass mycket. Han är helt enkelt tvungen med dem arbetstider han har, och med utbildningen. Men det gör bara ännu mer att jag drömmer om att vi båda två skulle ha mån - fre jobb med normala kontors tider. Att vi alltid ska vara lediga på alla röda dagar. Aldrigt behöva slåss med arbetskamrater för att få vara ledig på julafton, nyår mm.

Ingen av barnen sover just nu särskilt bra på nätterna. Felix vaknar flera gånger och ammar, och Ella vaknar någon gång under natten, kommer in till oss. Men är sedan helt nöjd bara Tomas följer med och sover i hennes säng. Detta fungerar hyfsat, (även fast det optimala vore om hon sov i sin säng själv hela natten), svårare nu när det bara är jag hemma. Jag har försökt hela em att "muta" henne lite. Om hon sover själv i sin säng hela natten, utan att komma in och hämta mig, så får hon;
- Öppna sin choklad kalender på morgonen, ( annars får hon öppna den först efter dagis)
-Klistra ett klistermärke( läs under inlägg " Nytt försök i slutet av oktober) lyckas hon få tillräcklig många klistermärken så ska hon få gå på bio med Tomas på sön.
Detta har vi pratat om hela em/ kvällen, och det kändes som hon tog in det.
- Vad ska du göra för att få ett klistermärke Ella?
- Sova i min säng hela natten själv.
-Ska du göra det då?
- Ja.
Det låter verkligen som hon förstår vad vi pratar om när vi diskuterar detta. Men fråganä r om det är lika självklart för henne kl tre i natt? Om detta inte fungerar så blir det några tre jobbiga nätter till Tomas kommer hem på tors. För då blir det antingen för mig att gå mellan Ellas säng och vår, alt att Ella får sova i Tomas säng. Men då är risken stor att Ella och Felix väcker varandra...

Idag har jag träffat min syster och min kusin Svante. Svante har en son är 16 månader. Det blir alltså Ellas, Felix och Almas syssling. Hursomhelst så tog vi en promenad i det härligt kalla med soliga vädret. Sedan åt vi lunch hemma hos Lina. Trevlig dag.

Nu ska jag sätta mig i soffan med en kopp The, jag hoppas att Felix har somnat. Det är iallafall tyst inne från sovrummet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar