tisdag 8 november 2011

Sömnproblem

Minns från när Ella var liten att vår BVC sköterska sa att bebisar går upp i ytlig sömn ungefär varannan timme (kan ha vart varje timme också minns inte exakt tiden) men vad det handlade om var att många bebisar inte klarar av att somna om igen själva när de kommer upp i denna ytliga sömn, utan behöver hjälp med att somna om. Min senaste teori är att jag själv har skapat detta problem vi har nu då jag inte orkar jobba med detta på natten, utan hellre då ammar honom på natten för att få sova. Fast det egentligen inte är hungern som väcker honom. Kanske hade räckt att vara lite envis med nappen. Men hur ska man orka det mitt i natten? Vi måste helt enkelt försöka hitta ett sätt att lära honom att själv kunna gå ner i djupsömn igen. För som det har vart de senaste nätterna så har han vaknat ungefär varannan timme. Just nu ligger han i sin säng och skriker. Jag går in till honom var 3 - 4 min. Klappar på honom, pratar lugnande med honom och ger honom nappen, och sedan går jag ut igen. Får se hur länge jag klarar detta. Ger nog upp snart och lägger mig i sängen och ammar honom... Men på något is måste vi komma till bukt med att han vaknar så ofta på natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar