tisdag 29 november 2011

Läkarbesök.... astma

När jag var liten fick min mamma åka in till sjukhus med mig några gånger pga astma anfall. Infektions astma, sa dem. Som skulle växa bort. Jag fick inhalera och sedan var det bättre. Sedan jag flyttade hemifrån har min mamma tjatat på mig att jag ska ta mig till läkaren. För hon tror INTE att min astma har växt bort. Hon har hört hur jag hostar när jag är förkyld. Så då äntligen, efter mycket om och men kom jag äntligen iväg till läkaren för några veckor sedan. Han skrev då ut en astma medicin till mig. Samt bokade tid för att göra en spirometri( http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Undersokningar/Spirometri/ )Idag harjag gjort spirometri, och nej min astma har inte vuxit bort. Eller som sköterska som gjorde undersökningen sa. " Det är vanligt att infektionsastma försvinner under tonåren för att sedan komma tillbaka när man blir 20, 30 år" Läkaren skrev ut en kortisoninhalation som jag ska ta 2 ggr om dagen i 2-3 månader, ska sedan tillbaka på återbesök för att se hur jag mår då. Togs även blodprover för att se om jag är allergisk mot något djur eller pollen. Jag har levt med min astma så länge så jag vet inget annat. Ska bli spännande att se om jag kommer att få bättre flås ;)

Med Felix övergång från amning till mat går det väl sisådär. Men idag åt han med god aptit upp ca 2/3 av en burk. Det är riktigt bra. Kan bara hoppas att det håller i sig. Välling vägrar han fortfarande. Men det gjorde Ella också länge, om jag inte mins helt tokigt så var hon runt 7-8 månader när hon började dricka välling. Då har Felix 1 månad på sig att lära sig ;) Tror inte att det kommer att dröja länge innan han sitter själv. Han sitter redan nu ett litet tag, men man kan absolut inte lämna honom sittandes, för då kommer han med all säkerhet att trilla.

Nu ska jag börja med middagen här. Först ska Ella och jag äta, och sedan är det dax för Felix att få gröt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar