söndag 20 november 2011

Skansen

Så var det Tomas jobb helg igen :=( Tänk att helgerna vi är lediga tillsammans gå så fort. Medans helgerna själv inte alls går lika fort. I slutet av veckan hade jag bestämt med min bror att vi skulle hitta på något på lördag. När lördagen väl kom hade vi inte helt bestämt vad vi skulle hitta på. Men valet stod mellan junibacken http://www.junibacken.se/ eller skansen. Då hösten visade sig från sin allra bästa sida med strålaned sol och mellan 5-10 plusgrader så blev valet lite lättare... SKANSEN. Hörde även av mig till min kära mormor som mer än gärna ville följa med oss till skansen. Hämtade upp Mange och mormor på vägen. Både Ella och Felix somnade i bilen. Ella vaknade när vi kom fram och flyttade över henne till hennes vagn. Men Felix fortsatte att sova i sin vagn. Ella och jag gick in på akvarium och tittade. Det tyckte hon var väldigt spännande, vet inte hur många varv vi tog där inne. Vid ut gången har de en stor orm och en stor hårig spindel som man får klappa... om man vågar. Jag vågade inte, och helt ärligt så föreslog jag inte ens för Ella att hon kunde klappa dem. Räckte gott och väl för både henne och mig att titta på dem. Medans vi var där inne väntade Mange och mormor utanför med Felix som sov. Vi tittade på grisar, Lov-djur, såg när sälarna fick mat, hästar, mm. Men jag tror helt ärligt att fåren var det Ella tyckte var roligast.
-Titta mamma, bäbä vita lamm. Jag vill titta.
Så då gick vi dit. Lyckan var som gjord när fåret till på köpet bajsade...
- Åh titta mamma, den bajsar, sägen Ella lyckligt.
Felix vaknade lagom till vi skulle äta lunch vid 15-tiden( Ella hade då fått en korv för ett bra tag sedan) Mormor bjöd på god lunch, och sedan ammade jag Felix. Skönt att han vaknade då, så jag slapp sitta ute i kylan och amma. För trots att det var ca 5 plusgrader ute, så är det inte skönt att sitta och amma ute nu. Tacka vet jag sommaren :=)
Felix somnade igen i bilen påväg hem. Båda barnen skötte sig perfekt på skansen åker gärna dit igen snart.

Med Felix välling går det inge vidare. Han vägrar helt enkelt att ta flaskan... (Precis som hans storasyster gjorde i samma ålder). Maten går det heller inge vidare med. I det stora hela så äter han ganska dåligt just nu. Även amningen äter han sämre. Är nog egentligen bara på nätterna som han äter riktigt bra. Oftast. Inatt hade vi nog kunnat få en riktigt bra natt med mycket sömn. Om inte jag hade vaknat med ena bröstet ordentligt ömt... MJÖLKSTOCKNING... Absolut inte den värsta varianten utan snarare början på en mjölkstockning. Men jag minns hur ont jag hade och hur dåligt jag mådde när jag fick mjölkstockning när Ella var ca 10 dagar gammal. Inget jag vill uppleva igen. Så jag väckte helt enkelt Felix för att få amma honom. De tär garanterat första gången det händer med honom. Han åt snällt och somnade sedan om igen, och jag kände mig något mindre öm. Jag är fortfarande lite öm. Men jag tror nog att jag kan få det att ge med sig om jag ser till att hålla mig varm och ammar så ofta som det går. Än så länge känns det inte som att de tär någon feber på gång iallafall...

Ellas senast återkommande replik är " Min bästa kompis" Idag på em ska vi över till en kompis till mig som precis har flyttat. Hon har en som på 6 år. När jag berättade det för Ella så var den pojken hennes bästa kompis. Här om dagen var kommentaren
- Mamma, Tomten är inte min bästa kompis, Lill ( Jill ) är min bästa kompis.
Ibland är även jag hennes bästa kompis ska jag nog påminna henne om när hon är tonåring, och jag med all säkerhet att bli kallad både det ena och det andra. Då får jag blunda och tänka på 3-åriga Ella som säger
- Mamma du är min bästa kompis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar