onsdag 3 oktober 2012

Cigarette och sparkcykel

Nu är jag påväg till skolan igen. Ska till biblioteket vid KI i Solna, för att försöka hinna klart med min projektplan idag. I fredags efter seminariumet kändes allt riktigt bra. Har haft en toppen helg tillsammans med familjen, utan en tanke på plugg och skola. Men så blev de måndag och plötsligt kändes inte allt så bra och självklart längre :-( Har suttit med projektplanen måndag och tisdag mellan 8.30- 16. Och nu är jag påväg igen för att sitta hela dagen igen.

När jag stod och väntade på bussen idag såg jag något märkligt, fast egentligen är de kanske inte så märkligt? Jag har aldrig rökt, har smakat någongång i fyllan, men de är också allt. Varför göra något som man idag vet är förenat mitt stor risk för att längre fram i livet utveckla lungcancer, eller KOL ( kronisk obstruktiv lungsjukd). Jag tror,( men har absolut inga vetenskapliga belägg för detta) att de flesta börjar röka i övre tonåren för att " de tuffa" gör det. Fast egentligen kanske de flesta börjar tidigare, egentligen kanske de är i 13-14 års åldern som de flesta börjar? I mina ögon ser detta så sorgligt, och samtidigt lite tragikomiskt ut. De är ju bara barn, varför ska de försöka se vuxna ut? Tillbaka till där jag börja; när jag stod o väntade på bussen stod en kille med sin sparkcykel i ena handen och en cigarette i andra handen som han med jämna mellanrum stoppade in i munnen. Snacka om en blandning av två världar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar