söndag 14 oktober 2012

"De här är inte mitt hem"

Igår på fm tog hela familjen en härlig höstpromenad. Vi hade med oss syskonvagnen för säkerhetsskull om inte Ella skulle vilja/orka gå hela tiden. Men de vart inte långa stunder hon satt i vagnen. Hon sprang runt i löven, tyckte var jätte kul att de prasslade. Efter lunch var de dax för Felix att sova. Då passade jag på att sätta mig och läsa vetenskapliga artiklar till grupparbetet vi ska jobba med i veckan. De var svåra att förstå, och jobbiga att läsa, men jag hann läsa en del iallfall. Felix sov i drygt 3 timmar.
På kvällen kom mina syskon över, vi lagade Tacos. Ella började med sina roll lekar som just nu är väldigt populärt. Jag och Tomas var farmor och farfar, Lina var mamma, och Magnus var morfar.
- mamma när ska vi åka hem, säger hon till Lina
- inte nu, jag vill vara kvar här ett tag till och umgås med farmor, farfar och morfar.
Frågan återkommer flera gånger. När de börjar bli dax för Ella att gå och lägga sig eskalerar de hela. Vi fortsätter leken, så Ella får sätta på sig sin jacka, och sina skor, Lina hämtar Bobby-caren,( leksaksbil som de kan åka på) och säger;
- nu åker vi hem Ella.
- men de här är ingen riktig bil, jag vill åka hem i den riktiga bilen nu.
- ok, försöker Lina, vi kan låsas att din säng är bilen!?
- Nej, jag vill åka hem till dig mamma nu, säger hon till Lina.
Jag sätter mi ner bredvid Ella och försöker prata med henne,
- De här är inte mitt hem, jag vill åka hem till mig nu, säger en arg Ella som nästan håller på att börja gråta.
Leken som började så bra börjar gå över styr. Vii lyckas övertala Ella att hon ska komma och lägga sig i soffan, hon kan ligga med huvudet i "mammas" ( Linas knä) de går hon tillslut med på. Hon ligger så ett tag;
- Lina är min mamma, säger hon
Efter ett tag,( 5-10 min) vänder hon sig, och lägger huvudet i mitt knä, och där somnar hon efter ett litet tag, klockan är då ca halv nio. Efter ett litet tag bär Tomas in henne till hennes rum.
Hon vaknade till och var ledsen vid halv tolv. Men somnade om efter ett tag när jag suttit hos henne i hennes säng ett tag. Hon sov sedan hela natten i sin säng. Kom in till oss vid halv sju och sa;
- Du ska ligga i min säng mamma.
Jag jobbar idag, kvart i sju skulle jag gå upp. Följde med henne till hennes säng, och hoppades att hon skulle somna om, de gjorde hon inte. När de var dax för mig att gå upp, följde jag med henne in till vårt rum, hon fick ligga i min säng medans jag gjorde mig i ordning. När jag gick hemifrån vid kvart över sju hade hon inte somnat om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar