lördag 20 oktober 2012

Barbie-tjuv

Den senaste tiden, och då menar jag senaste månaderna har Ella lekt MASSOR med barbie. När vi kommer hem från dagis går hon i på sitt rum, hon vill att jag ska stänga dörren, och sedan sitter hon och där och leker med sin dockor. Hon fick ett dockskåp av mormor, morfar, mina syskon och Bobo när hon fyllde år. Fick även dockor till som ska bo i dockskåpet. De dockorna leker hon med ibland, men de är framförallt barbie dockorna som bor i huset. Från början hade hon 2 eller tre barbie dockor som hon har fått som jag lekte med när jag var lite. När hon fyllde år köpte vi 2 eller 3 till på lopp marknad, hon verkligen älskar att leka med sina barbie dockor. i förra veckan såg jag några barbie dockor som jag inte riktigt tyckte att jag kände igen. Men reflekterade inte mer över det. Var säkert de jag köpte på marknaden...
I går när jag hämtade Ella på dagis så hade jag kvartsamtal med en av Ellas " fröknar" Hon hade bara positivt att säga. Hon börjar ta för sig mer och mer, och vågar även säga ifrån, tidigare har hon var lite blyg, och när de sitter hela gruppen på samlingen eller så, så säger inte Ella så mycket. Men i mindre grupper, t.ex. när de äter mat, då pratar hon i ett. Men nu börjar hon även våga prata lite på samlingen.
Efter "kvartsamtalet" skulle jag gå in och hämta Ella, hon satt och gjorde ett halsband som hon absolut ville göra färdigt. Jag satte mig ner vid bordet och pratade lite med personalen medan Ella gjorde klart sitt halsband. En i personalen säger då till mig;
- De är inte så att Ella har fått med sig någon barbie docka härifrån? Häromdagen så hade vi plötsligt bara en, och jag tror att vi har haft fler?
Hoppsan, var säkert de barbie dockorna som jag sett hemma och inte känt igen. Jag frågade om de frågat Ella, och de hade de gjort, men hon nekade till det.
Nu på morgonen tittade jag igenom hennes barbie dockor ordentligt, och det är helt klart iallafall 2 av barbie dockorna vi har hemma som inte är hennes... Blir till att lämna tillbaka dem på måndag. Ska kolla igenom hennes barbie dockor igen. Kan säkert vara någon till som inte är hennes...

Felix mår bättre idag. De gjorde han i-och-för sig redan i går. I morse när jag tog tempen på honom visade den 37.6. Är nog lite förhöjt, så helt feberfri är han inte än. Men de är stor skillnad på 37.6, och 39.8 som han hade i torsdags kväll. Nu är de full rulle på båda barnen. Jag har lovat Ella att vi ska ta oss upp till centrum och handla lördags godis. Jag behöver även handla lite mat. Men för övrigt blir det att vi håller oss hemma så Felix får krya på sig ordentligt.

I går skulle jag fått svar på mig projekt plan. Pratade med en i min klass som hade fått veta runt 11 igår fm att hon var godkänt. Jag gick in med väldigt täta mellanrum och kollade, men inget. Framåt 17-tiden började jag bli lite nervös... Varför hade inte jag fått något svar. Vid 19-tiden fick jag ett meddelande av läraren att han inte hade hunnit gå igenom alla de projektplaner han skulle läsa igenom än och att han ville att alla de han läst skulle få sitt besked samtidigt, så senast söndag lovade han att vi skulle få veta... Bara att vänta ytterligare några dagar alltså.

Ella fick ett " handdataspel" av oss när hon fyllde år. Påminner rätt mycket om en Iphone. Hon brukar leka att de är hennes telefon. I morse kom hon till mig med den och sa
-Mamma, den fungerar inte.
Jag tittade på den och försökte stänga av och sätta på den igen. Men de gick inge vidare.
-Jag kan inte heller Ella. Vi får titta på de sen.
- Den är nog död, mamma, den behöver nog laddas,säger hon.
Snacka om att dagens 4-åringar är insatta i den teknik vi använder idag. På barnens dagis ska de köpa in Ipad till varje avdelning. När jag var på föräldramöte i veckan sa en av personalen på Felix avdelning att de nog måste gå en kurs innan så de vet hur de fungerar. Eller också frågar de 4-5 åringarna (säkert även många 3-åringar) så kan säkert de hjälpa, visa och lära :)

Nu ska vi göra oss i ordning här så vi kommer iväg. Blir att vi tar bussen. De regnar, så en promenad är ingen ide... Ha en trevlig lördag allihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar