måndag 1 juni 2009

Garderobsblomma

Med sin säregna form och dekorativa glänsande blad har garderobsblomman blivit en uppskattad krukväxt. Som namnet antyder så klarar den sig i svagt ljus. Att växten klarar torka bra samt att den är tämligen lättskött har även bidragit till dess popularitet som krukväxt. Alla delar av växten är dock giftiga.

Zamiakalla
Garderobsblomma, Smaragdblomma, Zamioculcas zamiifoliaVäxten innehåller starkt irriterande växtsaft.
Symtom: Kan ge brännande känsla i mun och svalg samt svullnad, blåsor, salivavsöndring, sväljsvårigheter och magbesvär. Växtsaften kan ge kraftig ögonirritation och hudretning.
Åtgärd: Ge genast lite dryck. Skölj omedelbart ögonen med vatten under minst 5 minuter. Tvätta huden med tvål och vatten. Vid symtom kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Alldeles nyss satt Ella i sin stol och lekte. Under en kort sekund när Tomas och jag inte hade ögonen på henne har hon lyckats få tag på ett blad från denna j-a växt ( ursäkta uttrycket ) och smakat på det. Plötsligt börjar hon hosta, och skrika. Min första skräck var att hon hade satt det i halsen. Jag vet att vi gick igenom på BVC hur man ska göra när ett barn sätter i halsen, men jag har glömt det. Men sen fortsatte och skrika. Hade hon satt i halsen så skulle hon inte kunna skrika. Jag ammade henne på en gång. Då började nästa skräck komma krypande.... Är denna växt giftig?!?!? Hittade informationen ovan, kan inte påstå att jag blev lugnare av det. Pratade med någon på giftinformationen som sa att det som kan hända är att hon får ont i munnen, och kanske blåsor. Kan tillägga att jag också smakade på ett blad för att se och visst det stack lite i munnen... Hon tyckte att vi skulle hålla henne vaken i någon timme för att se att det inte blev värre.... Nu ska vi strax ge henne välling. Usch detta var en jobbig avslutning på en annars trevlig dag. Just nu känner sig nog både jag och Tomas som riktigt usla föräldrar... Hur kunde vi missa när hon fick tag på bladet?!???

1 kommentar:

  1. De är snabba som vesslor nu våra små. Trist att hon hann käka på lövet.. Men det finns värre saker som kan ske. och nu har ni säkert ögonen på henne lite extra efter detta.
    Jag har blivit mer uppmärksam efter Signys sänghistoria... kramis och skönt att det ändå "gick bra"

    SvaraRadera