torsdag 17 januari 2013

Tenta

Känns inte som det är särskilt länge sedan jag skrev tenta sist. Men i morgon är det dax igen. Mellan 9-13.30 sitter jag och skriver, fast förhoppningsvis sitter jag inte så länge, men det är Max tiden vi har på oss. Riktigt längtar till i morgon kväll när tentat är avklarad, sedan kan jag bara hoppas att jag har klarat den.

I går kväll pratade jag med mon mamma om Ellas tand, och tandfe eller ej? Känns inte riktigt som Ella kommer att förstå iallafall, alldeles för abstrakt. Men vi bestämde oss iallafall för att pröva. Så i morse pratade jag med Ella om detta:
- När jag var liten har mormor berättat att jag fick lägga min tand i ett glas med vatten, och sedan kom tandfen och hämtade tanden och lämnade en guldkornen istället, ska vi pröva det? Frågar jag henne
- En chokladpeng?
- Nej det tror jag inte, utan en riktig peng. Svarar jag.
- Nej det vill jag inte ha, jag vill ha en godispeng. Svarar hon då.
Vi kom överens om att det kunde vara ok med en guldpeng, för den kunde hon få köpa en godispeng för om hon ville. Så nu ikväll innan hon skulle gå och lägga sig fick hon lägga tanden i ett glas med vatten. Varpå hon säger:
- Nu vill jag ha min peng!
- Men den kommer tandfen och lämnar senare, svarar jag.
- Men jag vill ha min peng nu!
Men efter ett tag gick hon väl med på att hon skulle vänta till i morgon.
Nu ligger den en 10-kr och väntar på henne i glaset. Men vad gör jag med tanden? Jag är kanske lite knäpp, men jag vill spara den. Min dotters fösta tand. Men var och hur sparar man den? Någon som har någon bra idé?

Nu måste jag gå och lägga mig, så jag får tid att lagra all fakta jag tryggt i min hjärna de senaste dagarna. God natt på er och håll tummarna för mig i morgon :)

1 kommentar: