torsdag 10 januari 2013

Så var glada julen slut slut slut....

I morse sov Felix längre än igår. Min klocka ringde 7.20, då sov båda barnen fortfarande. Jag hann duscha och klä på mig innan Felix vaknade vid kvar i åtta. Ella väckte Felix och jag innan jag skulle å hemifrån vid 8.10, då hade Tomas precis vaknat. Hoppas de sover lika länge i morgon. Jag tänkte lämna barnen på dagis runt kl 9.

Jag har vart i skolan hela dagen idag också. Kom hem strax före halv fem, då hade Tomas städat och kastat kastat ut granen. Skönt att ha de avklarat. Till helgen ska jag plocka ner julgardinerna och jul stjärnorna så kan vi börja längta efter våren :)

Ella har fått en glugg mellan tänderna i underkäken, och en glugg mellan framtänderna i överkäken, visade detta för mamma som sa att vi inte ska bli förvånade om hon tappar sin första tand snart... Hur blev hon plötsligt så stor så att det snart kan vara dax att börja tappa tänderna? Jag har efter det börjat prata med Ella om att hon kommer att tappa en tand i taget och sedan få en ny större tand under. Efter det har hon vart väldigt nyfiken på detta med att tappa en tand.
- Vilken tand kommer jag att tappa först? frågade Ella mig idag.
Jag tänkte då vara lite pedagogisk och visa henne så jag satte mig ner på huk, och bad henne gapa, när jag sedan ska visa henne vilken tand det är som troligtvis kommer att lossna först känner jag att den faktiskt är lite lös... Kanske överdriver jag det hela, den kanske inte alls var lös, men det kändes verkligen så, tittade lite extra när jag borstade hennes tänder, och jag tror faktiskt att den är lös... Jag hade hoppats att hon inte skulle börja tappa tänder innan 5-6 år, de ska ändå hålla länge, så ett eller två år längre med mjölktänder vore bara bra. Men hon fick tänder tidigt också (ca 4 mån) så det är väl egentligen inte konstigt att hon tappar de lite tidigare än "normalt"? Ska bli spännande att se hur hon reagerar den dagen den lossnar...

I morgon ska jag till Södertälje för ett möte ang examensarbetet som vi börjar skriva i början av april... På fm blir det att sitta och tentaplugga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar