onsdag 1 augusti 2012

Norrtälje

Läget är ungefär desamma idag som igår morse. Fast idag visade klockan hela 6.15 när han vaknade och skrek. Har förstått att de är en vanlig tid att vakna för många 1-åringar, men Felix brukar sova längre. Han behöver ca 12- timmars nattsömn. Somnar han då strax efter kl 20, så är de lite för tidigt att vakna strax efter kl 6. Nu ca 1/2 timme senare har han fått välling, ny blöja och nu ligger han i sängen igen. Första minuterna när jag la honom i hans säng igen så skrek han. Men nu är han tyst. Hoppas han somnar om...

Igår kom vi iväg till Norrtälje. Efter attalka fått i sig frukost, duschat, disken efter frukosten var klar satt vi till slut i bilarna allihop. Ella, mormor och morfar i deras bil, och Mange ( min bror), Felix och jag i Manges bil. Felix höll sig hyfsat nöjd i bilen utan att somna. Väl framme i Norrtälje, som enligt mig är en väldigt mysig sommarstad blev de lite shoping, men mest strosas de runt på de kullerstens belagda gatorna. Jag försökte mig på att ge Felix en uppvärmd burk med barnmat, men han var inte ett dugg intresserad, slutade med att Ella åt upp den :-) En 1/2 kokt med bröd däremot, de kunde han tänka sig att äta. De är till att vara bestämd. När Felix ätit sin korv blev de lite mer strosas de för att få honom att somna i sin vagn. Tog inte allt för lång tid. Sedan var de dax för oss andra att få lite lunch. Satte oss på ett ställe som har ute servering ut mot ån som rinner igenom Norrtälje. Maten var ingen höjdare, men sällskapet, och miljön runt om var desto bättre, porlandet från bäcken, små fågelfamiljer som simmade mm.
Som tur var satt vi under ett parasoll, för mitt under lunchen började det ( lite väntat faktiskt med tanke på de mörka molnen som tornade upp sig på himlen) regna. Efter lunchen begav vi oss tillbaka till bilarna. Nästa stopp var Flygfyren, en stor Ica-butik i Norrtälje, för att handla lite. Påväg ut därifrån har molnen dragit förbi och solen skiner igen. Blir därför ett stopp för ett bad påvägen hem.

På kvällen kom Mange och jag iväg på en kortare jogging runda på ca 3.8 km ( jag mätte med en app jag har på telefonen) för bara ca 3 månader sedan skulle jag inte tyckt att de var en "kortare runda" men de var iallafall en väldigt skön känsla att inte var helt slut när jag sprungit klart, vilket jag är när jag sprungit 7-9 km. Dessutom ( mycket tack vare Mange tror jag) fick jag en, enligt mig, riktigt bra tid; 3.8 km på 22 min. Om jag skulle kunna hålla de tempot på tjejmilen, så skulle jagkunba klara min mål-tid på ca 60 min :-)

Just nu skinner solen ute. Fortsätter de så blir de nog en tripp ner till stranden idag för bad och solning. Är så kul att se att Ella tyckerde är så roligt att bada nu. Hon "simmar" runt med sin simmring och skrattar och plaskar. Felix leker i strand kanten, går ibland ut en bit i vattnet, men vågar sig inte längre ut än att vattnet räcker honom till knäna, sedan vänder han :-)
Under em någongång kommer Tomas ut hit. Till kvällen, när de börjar bli dax för barnen att sova åker vi hem hela familjen. Jag jobbar kväll i morgon.

Hoppas ni får en skön dag allihop. Klockan börjar nu närma sig halv åtta, Felix har INTE somnat om. Så han håller sig nog vaken tills de är dax för vila efter lunch... I morgonbitti är vi hemma, då får Tomas ta Felix när han vaknar. Han har ju vart "barnledig" sedan i mån morse....

1 kommentar:

  1. Duktig du är som håller igång träningen under semester! ;-)

    SvaraRadera