lördag 25 augusti 2012

Falsk krupp??

I går var barnens dagis stängt, Felix hade nog fått vara hemma ändå för att kurera sig ordentligt inför nästa vecka. Mån, tis, kan jag fortsätta inskolningen som innan, men på ons jobbar Tomas,( beroende på hur det är med hans tå), och även jag ska jobba. Så då blir det att lämna barnen på dagis senast 7.30, och hämta dem runt kl 16. Men det är i-och-för sig ingenting jämfört med hur det blir veckan därpå; mån; 7-16.30 ca, tisdagen som för ett tag sedan såg ut att bli riktigt lång blir nog inte så farlig trots allt. Jag kommer att lämna dem strax före kl 7, visade sig att min bror är ledig den dagen, så han kan hämta barnen på dagis. Skulle gissa att han hämtar dem runt 16.

Barnens förkylningar blir bättre och bättre. Ella snorar nästan ingenting längre, och Felix snorar också mycket mycket mindre. Igår kväll la vi barnen som vanligt, båda två somnade utan problem. Framåt halv elva; Tomas och jag stod i köket och pratade och plockade undan. Så hör vi att Felix börjar hosta, inte helt ovanligt när man är förkyld. Men detta lät inte så det brukar göra. Jag kan inte riktigt beskriva hur det lät, men det lät som att han inte fick luft. Vi var snabbt inne i hans rum, han fortsatte att hosta, så jag tog upp honom. Han lugnade sig lite, men strax efter började han hosta igen, trots hostan, och att de lät som att han inte riktigt fick luft så kändes han lugn. Jag gick ut med honom på balkongen, då dröjde det inte länge så slutade han hosta. Tittade på mig och log. Stod på balkongen och kramades med honom ett tag. La honom sedan i sägen, han somnade om på en gång. Jag har en kompis som vars son haft falsk krupp, sökte på " falsk krupp" på www.vardguiden.se
Jag är fortfarande inte säker på om de var det han hade. Men obehagligt var det. Jag har sovit sisådär, inte för att Felix hostat något mer. Han har sovit lugnt, men jag har vaknat säkert 3-4 ggr och gått in och tittat till honom.

Strax efter kl 7 vaknade han idag. På ett strålande humör. Ett tag senare vaknade även Ella. Medans jag och Ella stod i köket och jag plockade ordning frukosten säger Ella till mig;
-Jag tycker om dig farmor
Jag: Men jag är inte farmor!?
Ella; Men vi leker det! Var är Eddie?
Jag; Äh... Han är ute med farfar.
Då kommer Tomas in i köket också
Jag; Ella vem är pappa då?
Ella; Pappa är farfar, men var är Eddie..?
Jag; Felix kan vara Eddie.
Och så fortsatte det sedan hela frukosten.
Ella; Eddie äter hundben ( när Felix satt och åt på sin smörgås)
Varje mening Ella sa började hon med;
- Farmor vet du vad...
eller
- Farfar vet du...
Eller bara
- Farmor
- Farfar.
Tomas och jag fick oss flera goda skratt. Vart er riktigt trevlig frukost. Som Tomas sa lite skämtsamt;
-Det blev mycket trevligare frukost när vi var farmor och farfar.

Idag ska jag och barnen åka ut till landet till mormor och morfar. Ikväll blir det kräftor. Idag är det riktigt fint väder, så vi får se när vi åker. Antingen åker vi efter lunch, eller också efter att Felix sovit middag. Jag skulle gärna komma ner till stranden och få bada lite. vem vet, de kan mycket möjligt vara sista badet i havet i år?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar