söndag 5 augusti 2012

En toppen helg

I fredags morse gav jag mig ut och sprang igen på morgonen, efter frukost. Måste verkligen träna löpning mer om jag ska kunna få någon hyfsad tid på tjejmilen. 7.5 km sprang jag. De var fruktansvärt jobbig denna gång. Skyller på att de var väldigt kvaft ute. Kändes som att de skulle kunna börja åska närsomhelst. När jag väl hade sprungit klart kändes det bra, de brukar de göra. Men under tiden jag var ute och sprang funderade jag ärligt talat på vad jag höll på med? Var inte alls roligt, bara fruktansvärt jobbigt. 1 mil är nog egentligen för långt för mig. Men nu har jag anmält mig till tjejmilen, och då ska jag bara ta mig runt, inte gåendes, jag ska jogga runt... I morgon tänkte jag försöka mig på samma runda på 7.5 km och hoppas på att de känns bättre då...

Efter lunch i fredags packade jag in mig och Ella i bilen och begav mig mog Åkersberga. Skulle möta upp en av mina närmsta vänner och hennes son utanför Willys i Åkersberga. Vi skulle där handla maten för vår helg vistelse ute på landet, ( mina föräldrars stuga som de hyr) Handlar de vi ska och beger oss sedan vidare mot vårt mål. Hennes son; P är 7 år, trots åldersskillnaden på drygt 3. 1/2 år så lekte Ella och P riktigt bra tillsammans hela helgen. Väl framme vid landet packade vi ur bilarna och tog sedan en promenad ner itll stranden som ligger ca 2 km från stugan. Jag och min vän L tog ett snabb bad, medans barnen låg i rätt länge. På kvällen hann jag och L pratar mer än vi gjort på länge. Mycket prat och mycket skratt :)
På lördags morgonen fick vi i oss lite frukost och gjorde ordning lite lunch för att ha med oss till stranden. Vädret var på topp. Men vi ville se någon annan strand än den som är vid stugan. Så vi packade in oss allihop i vår bil och styrde bilen mot Åkersberga. Minns inte riktigt vad badet hette; Trälbadet eller något liknande tror jag. Fanns två stränder, med en stor gräsplätt imellan, fanns även klippor att bada och sola vid. Inte var de allt för mycket folk, och inga som helst problem med parkering heller. Ett riktigt bra badställe. Vi valde stranden längst bort. Såg ut att vara lite mindre folk där ( även fast de inte var jätte mycket folk på den andra stranden heller) men de såg ut att var lite mer öppet hav vid den stranden. När vi kommer fram och ska välja plats är stranden som lite avdelad med några stora stenar.
- Är de en privat strand? Säger L lite ironiskt.
- Tror jag inte, svara jag
Så vi går ditåt. Hm där satt de en tjej toppless hinner jag tänka innan nästa tanke slår mig... hon har ju inga bikini byxor heller... Tittar upp ordentligt och ser då att alla på den sidan stranden badar och solar nakna... En nudist strand! Vi backar lite försynt tillbaka till andra sidan av dessa stenar. Lägger oss på den sidan av stranden där folk har badkläder på sig. Känner mig på något vis mer hemma där :) P och Ella däremot verkade inte lägga märke till detta alls. De var på båda sidorna av stenarna och lekte. Sa ingenting, och visade på inget sätt att de tyckte de var konstigt att de var en massa nakna människor där. Själv försöker jag inte vara fördomsfull. Är väl helt ok om de vill bada och sola nakna?! Jag har också badat naken, de är mycket skönare än med blöta badkläder... Men då väljer jag platser där ingen annan är. Och jag skulle absolut inte känna mig bekväm med att lägga mig och sola naken på en klippa eller en strand med en massa okända människor runt om. Skulle inte känna mig bekväm att sola och bada naken med fok jag känner heller. Tycker på något viss att de är lite för privat. Men de är jag, och óm dessa människor nu tycker att de känns naturligt för dem att sola och bada nakna bland en massa främmande människor så får de väl göra det.
Både jag och L var så pass nöjda med platsen i övrigt att vi åkte dit idag igen. 2 heldagar på stranden är inte helt fel. Ella och P badade och lekte jätte bra tillsammans. Hoppas vi kan göra om detta snart igen.

Påväg till badet i lördags. När vi alla åkte i vår bil ( idag åkte vi hem efter stranden, så då hade vi båda bilarna med oss) fick jag en liten inblick i hur våra bilresor kommer att bli om 2-3 år. Men en 6-åring och en 3-åring i bilen. Ella sitter och sjunger på pippi långstrump i bilen varpå P ber att hon ska sluta sjunga, men de gör inte Ella, då börjar P sjunga på en helt annan låt för att överrösta Ella, bara för att hela situationen blir så komiskt så sätter även L igång att sjunga på en helt annan sång... Varpå jag höjer musiken på radion väldigt mycket. Som tur var spelade de någon låt som vi alla uppskattade och satt och sjöng med på. Så för denna gång var situationen löst. Blev hög musik i bilen hela vägen till stranden.

I morgon bär de av mot Norrköping, liten tripp i Norrköping, och sedan natt på hotell, för att sedan ta kolmården på tisdag. Hoppas vädret blir bra, eller iallafall regnfritt :)

Ska lägga upp lite nya bilder snart. Men inte nu, för nuär jag trött.
Godnatt på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar