torsdag 30 augusti 2012

Nackdelen med mitt jobb...

Igår och idag har jag jobbat, vilket även Tomas har gjort. Blir därför lite längre dagar för barnen på dagis. Både igår och idag har jag fått väcka barnen runt kl 7. Då har vi hunnit till dagis till ca 7.30. Kl 8 får de frukost på dagis. Igår gick de väldigt smidigt att lämna. Inga tårar från någon av dem. Från Ella förväntar jag mig inga tårar längre, hon är så snabb in på avdelningen att jag knappt hinner säga " hejdå" men med Felix vet man inte. Men dom sagt, i går inga tårar. Mange (min bror) följde med och hämtade barnen igår. Han ska hämtade de själv på tis då Tomas jobbar och jag har föreläsning i Huddinge till kl 17. Tyckte därför de kunde vara bra att han följde med för att träffa personalen innan dess. Han stannade sedan på middag, trevligt :-)
I morse vid lämningen blev Felix lite ledsen. Men jag tror och hoppas att de gick över fort!

Jag trivs med mitt jobb på många sett. Men en av nackdelarna ( och de är ju en av orsakerna till att jag ska börja plugga) är kvälls och helgpassen. En annan nackdel är riskerna ; såsom att; vi är själva sena kvällar i områden som Tensta, Rinkeby, hjulsta mm, en annan sak är risken för " stickskador" Alltså att vi som sjukvårdspersonal sticker oss på en kanyl som vi använd för att ta prover på en patient. Detta händer som tur är inte allt för ofta. Under mina 10 år som sjuksköterska har jag bara gjort det en gång, och de var igår... De är väldigt obehaglig upplevelse, och de skapar en del oro. För även om risken kanske är liten, så finns ändå risken för att patienten har en blodsjukdom. I detta fall handlade det om em SVP-nål. (subcutan ven port, om du inte vet vad det är då går det säkert att googla på) hur som helst, jag skulle dra denna nål, den satt väldigt hårt så jag fick ta i lite för att få loss den. Effekten av detta var att det blev en rekyl effekt, när nålen lossnat så studsar den liksom tillbaka, vilket gjorde att jag rispade till min tumme med nålen. J-vlar, tänkte jag, men försökte samtidigt lugna mig med att de säkert inte gått hål. När jag tar av mig handsken så tar jag död på det hoppet, för jag blödde lite lätt från tummen. Jag tittar snabbt på patienten och frågar;
- Do you have any blood disease?
Vilket han svarade att han inte har. Finns ingen anteckning i hans journal om någon smittsam blodsjukdom, så med största sannolikhet är de ingen fara. Men de är ändå obehagligt. Idag ska en kollega till mig ta blodprover på den här patienten för att utesluta att han har någon sjukdom, svaret på detta borde komma i nästa vecka, och har han ingenting så kan jag pusta ut sen. Jag ska i vilket fall in till företags hälsovården idag för att ta prover på mig, och ta Hep B vaccin ... Igen. Jag skrivet inte detta för att jag idag mår jätte dåligt över det, för de gör jag inte, känner mig rätt lugn med att just denna patient faktiskt inte har någon smittsam sjukdom. Jag skriver de bara för att förtydliga villa risker vi ändå tar i vårt jobb... Och trots detta har vi så pass låga löner!!! Ja ja nu ska jag fortsätta jobba. För jag trivs trots allt väldigt bra på mitt jobb !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar