fredag 30 november 2012

Fredagsmys

Igår hade vi en riktigt bra föreläsare. Handlade om MI. En typ av samtalsform, som jag absolut tror att jag kommer att ha användning av både i jobbet och privat.
Idag var planen att jag skulle läsa på och förbereda mig inför seminariet på tisdag. Men mina det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Felix har hostat en del i natt, han vaknade till vid tjugo i sju i morse, men efter en flaska välling somnade han om ett tag, en dryg halv timme. Sedan ville han inte ligga kvar i sängen längre. När jag tog upp honom tyckte jag att han kändes varm, försökte bortse från det, behövde verkligen plugga idag, men med tanke på hur han hostade i natt, och att på morgonen var rätt snorig kunde jag inte med att lämna honom på dagis utan att först kontrollera tempen på honom.... 38.4. Där föll mina planer med att plugga. Lämnade Ella på dagis, tog sedan Felix i vagnen och åkte buss till centrum för att handla lite saker vi behövde. La Felix för att vila efter lunch, klockan var då halv ett. Han somnade snabbt. Jag satte mig och pluggade medans han sov. Planen var att hämta Ella när han vaknade. När han fortfarande inte vaknat vid 16-tiden, ring jag dagis och hörde hur det gick för Ella. Samt förklarade att jag inte ville väcka Felix, men att jag skulle komma så fort han vaknat, och om han inte vaknat runt halv fem, skulle jag få lov att väcka honom iallafall, vill inte att Ella ska behöva vara så sent på dagis när jag är hemma. Ungefär 10 min efter det samtalet vakna Felix. Gav honom välling och sedan gick vi till dagis. Det första Ella säger när hon ser mig är;
- Visst ska vi ha fredagsmys idag!
Fredagsmys är inget vi direkt har pratat om hemma, så det måste hon fått från någon på dagis. Däremot lördagsgodis brukar hon få. När vi kom hem sa jag till Ella att i morgon skulle hon få godis, det köpte hon. När Tomas kom hem hade inte Ella somnat än så hon ropar på honom och säger
- Vet du pappa, i morgon ska vi ha fredagsmys!

I morgon skulle vi har firat min lillebror som fyllde år i måndags. Men för oss blir det inget av det nu när Felix är sjuk. Tråkigt, men så är det att ha dagis barn. Nu ska jag ta och umgås lite med Tomas innan han somnar i soffan ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar