tisdag 20 november 2012

Läkarbesök...

I morse kl åtta satt jag i telefonkö till VC. Fick en tid kl 16.30. Bra tid, för då han jag åka över till en kompis och fortsätta med vårt skolarbete som ska vara inlämnat senast mån kl 8. Målet är att vi ska vara klara så vi kan lämna in det på fredag. Satt till ca halv fyra idag. Åkte sedan hem och hämtade Tomas och barnen. Felix var vaken, men Ella sov på soffan. När vi väckte henne blev hon på ett fruktansvärt humör :-( ingenting var bra. Är så trött på detta gnäll nu. Väl hos läkaren lyssnade han på Ellas lungor, tittade i hennes öron och hals. Såg inte ut som halsfluss, lite röd i örat(men det tycker jag alltid de säger) lungorna lät bra. Ett halsprov, och ett stick i fingret för att ta reda på hur hennes CRP låg. Innan de tittade han på Felix också. För hans del handlar det om utslag runt munnen och på tungan. Inte heller där trodde han att det var bakterier, han lät rätt säker på sin sak, Felix utslag var ett tecken på virus. Fick vänta ett tag innan det var dax för Ellas prover. Först togs halsprover, det gillade hon inte, och sedan var det dax för stick i fingret, kan inte påstå att hon gillade det heller. Hon skrek rätt bra. Hon ville knappt titta på undersköterskan som stack henne efteråt. Hon erbjöd Ella ett klistermärke, men det ville hon inte ha. Efter ca 10 min kom läkaren in igen. Då hade han ändrat sig gällande virus/ bakterier, och därmed antibiotika eller inte. Halsprover visade inte på några streptokocker. Men CRP var förhöjt. Jag är inte riktigt säker, men jag tror att jag läst någonstans att ett CRP på över 50 tyder på bakterieinfektion och bör behandlas med antibiotika. Ellas CRP låg på 52. Så det var precis på gränsen. Jag tror att jag tidigare vart ganska tydlig med att jag inte vill att barnen ska få antibiotika i onödan. Läkarens rekommendation var att antingen påbörja antibiotika idag, eller avvakta till på tors. För nytt läkarbesök då, om hon inte mådde bättre då så skulle vi påbörja antibiotika då. Chansen finns ju att kroppen klarar av att bryta ner infektionen själv. Då gick Tomas in och sa att vi påbörjar antibiotikas idag. Vidare till Apoteket där vi hämtade ut Kåvepenin. Min tanke var först att få det i tablett form istället, och krossa den och ge henne med sylt eller så. Mixtur antibiotika smakar inge vidare. Men tydligen fanns den inte i rätt styrka. Skulle hon ta den i tablett form skulle hon vid varje tillfälle ta 4 tabletter mot 2 ml vid mixtur, insåg då att det inte var någon bra idé... Väl hemma var det dax för första dosen. Hade pratat med henne på vägen hem att hon skulle få medicin...
- Jag vill inte ha medicin, svarade hon då tjurigt...
Jippi, detta kommer säkert gå jätte bra. Men när jag väl hade dragit upp 2 ml i en spruta. Satte jag mig ner mittemot Ella. Hade med mig en godis-påse som muta. Fick först i henne 0.5 ml, och drog ihop hela ansiktet.
- Usch vad äckligt, säger hon.
Jag ger henne en godis, och när hon tuggat ur, tar hon utan att bråka ca 1 ml medicin till, en godis till, och utan protester den sista 0.5 ml. Wow, det gick verkligen över förväntan. Hoppas det går lika bra i fortsättningen. Hon ska ha 2 ml 3 gånger om dagen i 7 dagar. Så sista dosen blir på tisdag em. Har för mig att man brukar säga att efter 2-3 dagar med antibiotika så smittar man inte längre, och dessutom mår man ju mycket bättre relativt snabbt... Men tror inte att personalen på dagis är så pigg på att ge antibiotika. Efter som hon ska ha 3 gånger om dagen så blir den ena dosen på em när hon skulle vara på dagis. Så hon får vara hemma hela denna vecka. Så får vi se hur vi löser mån tisdag. Tisdagen är väl Inge problem, det är sista dosen, gör väl inte så mycket om hon får den dosen någon timme senare... Jaja, hoppas hon ska krya på sig snabbt när. Saknar min friska trotsiga 4-åring...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar