onsdag 14 november 2012

Scharlakansfeber

Min stackars lilla systerdotter hade inte vattkoppor utan scharlakansfeber. Lina och Bobo hade åkt med henne till närakuten i går då hon fortfarande hade feber, och var ledsen och inte sig lik. Läkaren de träffade på närakuten varg säker på sin sak... De var inte vattkoppor, utan scharlakansfeber hon har. Så nu har hon fått antibiotika. Nu borde hon krya på sig inom någon eller några dagar. Inkubationstiden för scharlakansfeber är 2-4 dagar. Vi borde med andra ord ha klarat oss. Lite dubbel inför att det inte var vattkoppor. Det är ju en sjukdom man bör få som barn. Hade vart skönt för dem om hon hade det nu innan hon börjar på dagis. Men men, det kommer väl.

Tomas var med Felix på BVC idag. Första kontrollen på BVC med Felix som jag inte är med. Är nog viktigt för mig att kunna släppa och inte ha kontroll på allt. Men jag hade gärna gått med honom på detta. 10 kg prick väger han nu, mindre än vad Ella vägde vid samma ålder, kollade här i bloggen ett inlägg i april 2010 som heter 1 1/2 års kontroll, tror hon vägde 10.4 på 1 1/2 års kontrollen. Han fortsätter att följa sin kurva, under medel, men det är iallafall hans kurva. 81cm lång. Hon hade även frågat hur mycket han pratar, och det gör han inte särskilt mycket. De ända han säger klockrent så man hör är "mamma" "pappa" säger han också relativt tydligt. Men annars säger han mest "batten" och det säger han om nappen, vatten, bada, maten mm. Däremot förestår han precis vad man säger. Ber man honom att hämta något så hämtar han det. Ber man honom att vinka gör han det(hej säger han också). Men tydligen bör de kunna lite fler ord vid 1 1/2 år så vi ska tillbaka dit 21 maj för ny kontroll. Bör man bli orolig över sådant? Hade jag själv vart på BVC med Felix hade jag läst av Ulla(BVC sköterskan), och kunde jag inte det så haded jag frågat henne. Men nu var det inte jag som var där. Förmodligen är det väl inget att oroa sig över, alla barn utvecklas olika. Ella var tidig med att prata, men var istället senare med att krypa och gå. Ella började krypa när hon var 11 månader, och började gå först 15 månader. Felix började krypa vid 8-9 månader, och började gå vid 1 års ålder. Är helt enkelt individuellt, men ändå....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar