onsdag 2 maj 2012

Valborg

Nu är de vår. Iallafall enligt allmanackan, för maj är en vårmånad. Senaste dagarna har även vädret visat sig från den bättre sidan. Har vart sol och varmt. Har kunnat lämna jackan hemma. De har vart långhelg. Måndag ( valborg) var en klkämdag, Ella fick vara hemma från dagis. Har blivit en hel del "parkhäng", och Ella har hunnit cykla en hel del. Övning ger färdighet. Nu går det riktigt bra för henne att cykla. Igår var jag och barnen ( Tomas har jobbat mån och tis) med mina föräldrar ut till Ekerö. De har sin båt där på " vinterförvaring". Ella hann cykla en del även där. På kvällen följde vi med hem till mina föräldrar och åt middag. Då fick äntligen även min mamma seFelix öva på att gå. 4-5 steg tror jag de blev som mest. Han ser så otroligt nöjd ut när han går dessa steg. Ögonen lyser på honom och munnen är ett stort leende. De senaste nätterna har Ella sovit oroligt. Hon har kommit in till oss, lagt sig mellan oss i sängen. Sedan har de vart lugnt i 5-10 min. Sedan har det satt igång. Hon har klagat på att de kliar, rumpan, snipan mm. Vill att jag ska smörja. Har smort med inotyol. Men de hjälper bara en kort stund, sedan är hon igång igen. Tar av henne blöjan, duschar av henne, smörjer igen, försöker prata med henne mm. Men ingenting hjälper. I natt lugnade hon sig ett tag efter att Tomas hade duschat av henne. Efter det fick hon sova utan blöja i vår säng. Gick bra. Detta är så jobbigt. Att bli väckt mitt i natten, och sedan vara vaken i 1- 1 1/2 timme och försöka lugna en 3 1/2 åring som bara skriker, ( hon gråter inte, hon skriker) Vår tes nu är att de kanske beror på blöjan, hon är blöjafri på dagen, kanske hon vaknar till när hon behöver kissa, och sedan tycker att de är så obehagligt, när de blir blött i blöjan? Skulle kunna vara så, men skulle lika gärna kunna bero på något annat. Tanken för ikväll är att vi hoppar vällingen. Vill hon ha något på kvällen så får hon en smörgås. Ingen blöja. Innan vi sedan går och lägger oss så försöker vi ta upp henne för att kissa. Fungerar det så är de toppen, går det inte så är det iallafall värt ett försök, för att ha det osm vi har det nu är inget alternativ. Någonting måste vi försöka göra... Tur iallafall att Felix inte vknade, utan han sov snällt vidare i sin säng i sitt rum. Ella sov hur bra som helst när hon var bebis, tror att jag slutade amma henne anttetid när hon var 2-3 månader. Efter det sov hon hela nätterna till hon var runt året. Då började hon strula till och från. Felix däremot, han var lite jobbig med sin nattsömn första 9-10 månaderna, men sedan har han sovit bra. Kan bara hoppas att han fortsätter sova så här bra. Skulle , om man nu vågar önska något kunna få sova lite längre på morgonen. Idag vaknade han tjugo över sex. För min del skulle han gärna kunna få sova till 7 iallafall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar