onsdag 23 maj 2012

Ord från en 3-åring.

Även denna dag började med lite sovmorgon. Jag skulle kunna vänja mig vid detta :) Ella vaknade strax före kl 8, och Felix strax efter kl 8. Tomas och jag däremot hade vart vakna sedan runt kl 7 då de började klippa gräset utanför vårt fönster.

Dagen idag har ägnats åt att rensa bort vintern. alla vinter skor och vinter jackor har åkt ner i förrådet. När vi ändå var igång, satte vi även upp rullgardinen som Felix fick i födelsedags present, samt gardinerna som min mamma sytt till hans rum. Blev riktigt fint. Felix sover nu mer ( oftast iallafall) bara en gång om dagen. Så när han sov åt Tomas och jag lite lunch på balkongen.

Till middagen idag fick Felix ett smörgåsrån ( han hade fått mat tidigare) han dreglade lite när han åt, varpå Ella säger;
- Han dreglar
-Mm, de gjorde du också när du var så liten. svarade vi
- När varjag så liten?
- Innan Felix fanns.
- Var var han då? Var han död?
Vad svarar man på dessa frågor? Var fanns Felix innan han blev Ellas lillebror och vår son? Finns det ett liv efter detta? Kanske föds vi på nytt efter att vi dött? Detta är svåra frågor för en vuxen, så hur svarar på en 3-åring?

I vanliga fall brukar Felix somna utan problem. Han får sin välling, och sedan brukar han somna utan protester. Men ikväll har det skrikits en hel del. Blev att ta till 5-minuters metoden igen. Nu har han var tyst i snart 10 minuter. Kanske snart kan börja hoppas på att han somnat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar