söndag 20 maj 2012

Utflykter

Tomas jobbar den här helgen. Brukar då försöka boka in lite aktiviteter. Blir jobbigt att bara sitta hemma en hel dag med 2 barn. Fredagen vart en klämdag, så Ella fick vara hemma från dagis. Fredagens utflykt bar iväg ut till Blidö där jag tillbringat många av mina barndoms somrar. En vän till mig som jag känner sedan jag konfirmerade mig bor ute på Blidö med sin man och deras 3 barn. Felix somnade i bilen påväg ut dit strax före kl 11. Väl framme i furusund hade vi ungefär 5 min till godo innan de började släppa på på färjan. När jag var barn och vi åkte färjan stod de en man eller kvinna ( men som jag minns de var de allt som oftast en man) som jobbade på färjan som dirigerade vart på färjan man skulle stanna bilen. De vinkade glatt till alla. Nu var det ingen man som stod där man körde ombord, utan nu var det en grön lampa som indikerade vilken fil man skulle ställa sig i. Jag saknade faktiskt den glade farbrodern. När vi kom fram bjöds min vän på lunch, och sedan lekte barnen för fullt på deras altan. Dagen gick fort, precis som de brukar när vi ses. Felix var lite snorig på morgonen innan vi åkte. Fram på dagen tyckte jag han såg lite glansig ut på ögonen. Tog en temp på honom... 38.7. Suck hoppas vi inte smittar min kompis och hennes familj. Bortsett från de var dagen riktigt lyckad. Tråkigt att vi inte ses oftare bara.

Igår, lör var de utflykt ut till mina föräldrars landsställe, ligger mellan Åkersberga och Norrtälje. Jag hade förvarnat mamma och pappa ang Felix feber från dagen innan. I går morse visade tempen 37.5 på morgonen, men han var fortfarande snorig och hostig. Men vi var välkomna ändå. Vart en lyckad dag det också. Med en promenad ner till havet när Felix skulle sova. Ella vågade tom sticka ner fötterna i vattnet... De var inte varmt. Jag skulle gissa på 12- 13 grader. Blev inte direkt sugen på ett bad. Lek på altanen, dagen avslutades med god grillad mat. När de var sov dags för barnen vid ca halv åtta. tackade vi för oss och packade in oss i bilen. Ella somnade snabbt. Felix däremot höll sig vaken hela vägen. Lite små kingig, men de hölls i schak med majskrokar och smörgåsrån. Han somnade utan protester när vi kom hem och la honom i hans säng.

Ella kom in till oss redan strax före kl tolv i natt. Vaknade vid halv åtta, ingen olycka denna natt. Låg kvar i sängen till runt kvart över åtta när Felix vaknade. Planen för idag är bakluckeloppis uppe i vällingby centrum, blir säkert även lite lek i någon park. Vädret är toppen ute. Äntligen börjar vi få lite härligt försommar väder. Ha en trevlig dag på er allihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar