måndag 14 maj 2012

BVC-besök

Måste börja med att skriva att Ella sov HELA natten i sin säng, och inget kiss i sängen :) Vi tog upp henne vid kl 22, och då kissade hon:) Jag gick och la mig vid 23-tiden. Sov sedan gott tills Ella väckte mig 7.15, med att säga;
-Jag sov hela natten i min säng.
Hon ser väldigt nöjd ut när hon säger detta. Strax efter detta vaknar även Felix.

Efter dagis lämningen gick Felix och jag till BVC. Dax för 1-års kontroll och mässlingspruta. Egentligen får man mässling sprutan vid 1 1/2 års kontrollen. Men vi ville att han skulle få den innan vi åker till Spanien. De går mässling ute i Europa nu. Spanien är inte en av de mest drabbade länderna, men för att ta det säkra före de osäkra så känns de skönt att han har fått den vaccinationen innan vi åker dit. Vikt och längd mättes som vanligt vid dessa besök. Vikt; 8850 gr, längd; 75 cm. Nästa gång i ska till BVC blev den 19.e juni, då för att han ska få den egentliga 1 års vaccinationen, är tredje omgången, är samma sprutor som de får vid 2 mån ( eller om de är 3 månader, minna inte) samt vid 5 månader. Men efter de är nästa besök vid 1 1/2 år. Ellas nästa besök på BVC är 4-års kontrollen :)

Efter BVC tog vi tunnelbanan 2 stationer till Blackeberg där vi gick på öppna förskolan. Först när vi kom dit var Felix väldigt mammig. Men de släppte rätt fort, och sedan var de full rulle. Gick därifrån vid kl 13 ca för att han skulle få sova. Då hade han vart vaken sedna strax efter kl 7, så jag trodde/ hoppades på att han skulle sova lagom till dagis hämtning vid kl 15. Men icke. Han vaknade runt kvart i två... Inte tillräckligt. Men hur jag än försökte ville han inte somna om. Gav upp och tänkte att det kanske går att få honom att somna om i hans säng hemma efter dagishämtning... När vi kommer hem håller de på och bilar i lägenheten bredvid... Jag knackade på och frågade hur länge han skulle fortsätta bila? Han var då klar för dagen, men skulle fortsätta i morgon fm. Så i morgon blir det till att inte vara hemma på fm. Hursomhelst så försökte jag få honom att somna i sängen. De blev tyst rätt fort. Jag smög in och tittade till honom några gånger, men han hade inte somnat, och efter ett tag började han skrika. Så de blev ingen mer sömn, men iallafall lite vila. Trots detta har han vart på bra humör hela kvällen.

Amgående Felix gång så blir han säkrare och säkrare för varje dag. Idag när vi var på öppna förskolan var det en av mina mamma-vänner osm frågade om Felix börjat gå än.
- Inte riktigt, han övar för fullt, och han går flera steg i taget, svarade jag.
Men efter att ha sett honom gå omkring en hel del på öppna förskolan så säger den här mamman till mig;
- Han kan ju visst gå. Han är ju riktigt duktig.
Så det är nog så att man kan säga att Felix går nu. Han går oftare än han kryper. Men har han spannat in något som han ska till så kryper han, det går fortfarande fortare att krypa än att gå :)

Ellas mage fortsätter att krångla. Planen var att hon skulle få klyx nu till kvällen. Men precis när vi ska till att säga till henne om det så säger hon att hon har ont i magen, och ville ha blöja. Tog sedan inte lång tid så hade hon fått resultat i blöjan. Kändes så skönt att slippa ge henne klyx. Hoppas att vi ska slippa ge det på länge nu, och att det ska sköta sig av sig själv.

Nu är det alldeles strax dax att lägga barnen. Just nu sitter Tomas och ger Felix välling, så det är Ella kvar. Hoppas att denna natt går lika bra som natten innan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar