fredag 25 maj 2012

Försommar

Nu är det riktigt sommar ute. Strålande sol, och termometern visar på ( inte säker för jag har inte kollat på någon termometer) ca 25-30 grader. I går blev det en promenad ner till Maltesholmsbadet tillsammans med en mamma från min mamma-grupp. Felix fick leka av sig i gräset. Ställde mig även vid strandkanten och tänkte han skulle få känna på vattnet med fötterna... Han reagerade precis som hans storasyster gjorde när hon var liten, genom att dra upp fötterna och starkt visa sitt missnöja. Lugnade sig först när jag reste på mig med honom i famnen. Prövade att ställa honom på sanden ( strand sanden) men de var inte mer populärt det. Vad är de för barn jag har. Själv är jag ett riktigt vatten djur som älskar att bada. Både Ella och Felix badar mer än gärna i baljan hemma, då vattnet är 37-38 grader, men ute, i kallt vatten... NEJ TACK. De måste de ha efter sin far. Ella börjar i-och-för-sig bli lite modigare nu, snart 4 år gammal. Så hon går iallafall i med fötterna. Så innan sommaren är slut så kommer hon säkert att bada ute. Men Felix däremot, inte alls säker. Han nöjer sig nog med badbaljan alt någon uppblåsbar pool uteomhus, bara inte vattnet är för kallt...
Jag hämtade Ella på dagis vid 15-tiden, sedan tog vi bilen ner till stranden igen. Då tuffade Felix på sig lite, och vågade ta några steg i sanden, men vattnet prövade jag inte ens något mer, han visade så starkt sitt missnöje tidigare när jag försökte. Ella däremot fick på sig sin Hello-Kitty badräkt för hon sa att hon ville bada. Men de blev inte mer än att doppa fötterna... Blev kvar vid stranden till runt kl 17, sedan åkte vi hem och ordnade middag. Felix somnade utan protester vid halv åtta, Ella somnade också utan problem strax före kl 20.
När båda barnen var lagda, och Tomas var hemma från jobbet gav jag mig ut och sprang med en kompis. Vi har sprungit samma sträcka ett tag nu. Bestämde oss för att förlänga den en aning. Trodde de skulle bli 6-7 km, blev därför lite besviken när de visade sig " bara" vara 4.5 km. Målet är att vi ska ta oss runt tjejmilen första helgen i september. Runt kommer vi alltid, men skulle gärna ta mig runt springandes ( joggandes). Just nu tycker jag att dessa 4.5 km känns fullt tillräckligt. :)

Natten som gick förlöpte ganska ok. Ella kom in någon gång unde natten, ingenaning vad klockan var för jag vaknade bara till av hon säger sin vanliga fras när hon kommer in till oss. Hon pekar mellan mig och Tomas i sängen och säger;
-Jag ska ligga där
och sedan kryper hon upp i sängen. De var iallafall före kl 4, för då vaknade Felix till och skrek. När jag gick upp för att ge honom nappen så låg Ella mellan oss. När jag kom in till Felix satt han upp med nappen i munnen. La honom ner, han satte sig snabbt upp och fortsatte skrika. Jag funderade på att göra en flaska välling till honom. Men innan jag hade fått i ordning hans flaska så tystnade han,och somnade om. Jag jobbar idag, så jag gick hemifrån vid strax efter kl 7. Då hade Ella precis vaknat, men Felix sov fortfarande. Tomas fick väcka honom vid 8.15.

Just nu sover Felix i snitt 13 timmar/ natt. Skönt, men de leder till att han inte sover så mycket på dagen. Nu sover han bara 1 gång per dagen, vår förhoppning var att han då skulle sova 2-3 timmar på em. Men icke. Sover han 1 1/2 timme får vi vara nöjda med det. Men med tanke på hur mycket han sover på natten så får vi nog nöja oss med dessa 1 1/2 timmar.

Ella fortsätter att sova utan blöja på natten. Oftast går de bra. De gånger de sker någon olycka (kiss i sängen) så är de oftast på förnatten, innan vi hinner ta upp henne för att kissa. I gårkväll tog vi upp henne vid halv elva, och satte henne på toa, men de kom inget. Trots de ingen olycka under natten. Dessutom sover hon mycke lugnare nu utan blöja, innan vi slutade med blöjan på natten så vaknade hon flera nätter och var arg, och ledsen. Så just nu ( hoppas att de håller i sig) är nätterna relativt lugna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar