fredag 28 juni 2013

Jobb helg

För första gången på länge (sedan innan Felix föddes) jobbar Tomas och jag helg samtidigt. Barnen är därför hos mormor och morfar. Känns tomt, en konstig känsla att veta att vi inte kommer att bli störda av några barn i natt...

Idag har jag vart på en anställningsintervju. På en vårdcentral. Intervjun i sig kändes bra, jag gillade chefen (hon som intervjuade mig) och jag fick en uppfattning av att jag hade en stor fördel av dem jobb jag haft. Men det föll på en sak som jag tror kommer göra att jag inte får jobbet. Jag har ingen utbildning i MI( motiverande samtal). Motiverande samtal används för att hjälpa folk att genomföra en livsstilsförändring, som t.e.x; sluta röka, gå ner i vikt, dricka mindre alkohol, eller bli mer fysisk aktiv. Vårdcentralerna får betalt för sådana samtal. Men det krävs att den distriktssköterskan som håller i detta också har en utbildning i MI. Och det har alltså INTE jag. Om detta är så viktigt för arbetsgivarna... Varför ingår då inte detta i vår utbildning kan man undra? Jo då man kan gå utbildningen avslutad distriktssköterskan utbildning. Men då kräver det att arbetsgivaren är villig att lägga de pengarna som kursen kostar, samlat att det kostar att ta i. Vikarier för den som går utbildning. Kort sagt, den där tjänsten kommer att gå till någon som har MI-utbildning. Jag har sökt tre tjänster till. Får se om jag hör något från dem, och om det även där är lika viktigt med MI-utbildningen?

Efter intervjun åkte jag hem och jobbade lite med magisteruppsatsen innan jag hämtade barnen på dagis. Mötte sedan upp Camilla med hennes barn och min syster med Alma vid en lekpark i Spånga. Efter mycket lek och skratt cyklade min systers hem, och Camilla följde med hem till mina föräldrar och åt pizza. En trevlig avslut på en fredag kväll.

Nu måste jag försöka sova. Om drygt 6 timmar ringer min väckarklocka. Hoppas mina föräldrar får en lugn natt med barnen :)
God natt på er :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar