söndag 2 juni 2013

Ingen sovmorgon

Felix sov länge i går eftermiddag. Han somnade i bilen på väg hem från parken runt kl 13, och vaknade först strax efter kl 16. Vid 17-tiden ringde min pappa och berättade att de var klara ute vid båten och var på väg hem. Planen var att vi skulle ses allihop hemma hos mina föräldrar de som jobbat med båten ville basta hemma hos föräldrarna, och sedan skulle vi äta tacos. Blev en trevlig kväll. Lite för sent bara. Åkte därifrån vid 22-tiden. Innan vi fick barn var 22 snarare tidigt, men nu med två små som brukar gå och lägga sig vid 19.30 tiden är 22 sent. Ella somnade snabbt i bilen, men Felix höll sig vaken, men somnade snabbt i sin säng när vi kom hem. Tomas och jag satt uppe i soffan ett tag när vi kom hem. Jag gick och la mig runt 23.30. Runt 2-tiden kom Ella in till oss. Jag har flera nätter följt med henne in till hennes säng för att Felix inte ska väcka henne när han vaknar. Men när Felix vaknar går han först in till vårt sovrum, och ligger inte jag där går han vidare till Ellas rum, och då vaknar Ella också. Därför fick Ella ligga kvar i vår säng. Vi somnar snabbt om både jag och Ella. Men jag vaknar med ett ryck av en duns följt av skrik... Ella har rullat ur sängen... Tröstar henne, och sedan får hon ligga mellan mig och Tomas istället, frågade var hon gjorde illa sig, då pekar hon på ryggen. Dröjde inte länge så sov vi igen. Jag hade en förhoppning om att Felix skulle ta lite sovmorgon eftersom han somnade så sent... Men icke... 6.50 kommer han in hit. När han ser att Ella ligger i vår säng, mellan mig och Tomas, blir han sur och. Örnar protestera, och ska absolut ligga på samma ställe som Ella, han hinner bara upp i sängen, så börjar Ella också skrika... Med andra ord... Förre klockan sju är vi vakna hela familjen. Tomas går upp och byter blöja på Felix, och jag gör vällingen, när jag går upp följer Ella också efter. Hon sätter sig på golvet bredvid mig;
-Mamma, du ska lägga dig med mig i min säng.
Värt ett försök. Felix får ligga i min säng med Tomas och dricka välling, och Ella och jag går in i hennes rum och lägger oss i hennes säng. Men inte somnar hon om inte, och det dröjer inte allt för länge så kommer Felix också. Ingen av oss somnade om efter kl sju...

Ikväll ska vi över till Mats och Natalie. Åker dit efter att Felix har sovit middag. Med tanke på hur tidigt han vaknade idag, så är förhoppningen att vi ska få honom att sova runt tolv, så kanske vi kommer härifrån innan kl 15. Vore bra om det inte blir riktigt lika sent idag, med tanke på att det är dagis för barnen i morgon....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar