fredag 7 juni 2013

Spanien

Igår var det Sveriges national dag. Tomas firade den med att storstäder hemma inför vår resa. Jag och barnen åkte till Hässelby slott för att fira där. Var ett stort nöjesfält uppställt vid grimsta fältet. Vi mötte upp min syster och Alma där. Felix fick åka två karuseller, Alma åkte en, Felix åkte två, och Ella åkte tre. Mona föräldrar kom förbi och åt lunch med oss i de gröna. Vädret var toppen igår. Strålande sol och drygt 25 grader varmt :) Efter lunchen somnade Felix utan problem i vagnen. Ella och jag gick därifrån strax efter kl 14, då sov Felix fortfarande. Vi gicks förbli en park på vägen hem där Ella fick leka lite, innan vi fortsatte promenaden hemåt. Ella gick nästan hela vägen. Men i slutet blev hon trött och ville stå på brädan. Väl hemma packade vi efter dagen utflykt, sedan middag, och fredag packa in allt i bilen för att åka ut till Arlanda. Vi var i checkade och klara strax efter kl 19. Blev av med en en solkräm i säkerhetskontrollen. Jag hade glömt att jag lagt ner den i väskan... Sen hade vi drygt 1 1/2 timme att fördriva på Arlanda. Inga problem utan barn, då kan man shoppa, och avsluta med ett glas vinn man hinner, men med två barn under 5 år blir 1 1/2 timme på Arlanda allt annat än lugna. Satte hos vid ett bord så att barnen kunde titta på planen. Hamnade bredvid ett par utan barn. Tyckte nästan lite synd om dem som hamnade bredvid oss med två allt annat än tysta barn. Började efter ett tag prata lite med dem. De skulle till Malaga. De hade tre barn; 9 år, 6 år och 2 1/2 år. Men nu skulle de iväg på en barnledig resa. Barnen på en barnledig resa. Barnen var med mormor och morfar. Bra start på resan då att hamna bredvid hos med två allt annat än lugna barn :)
Lite försenade, men strax efter kl 21 var vi ändå i luften. Inga protester från barnen vid starten. Efter att ha tittat i lite böcker, tittat på film på I-Pad.n så somnade tillslut Ella runt halv elva, och sov sedan genom hela flygningen, hon vaknade inte ens vid landningen. Först när Tomas lyfte upp henne för att bära ur henne ur flygplanet så vaknade hon. Felix däremot höll sig vaken hela resan. Inte helt nöjd hela tiden. Han hade en period på några minuter då han satt på golvet nedanför våra platser och bara skrek... Några minuter som kändes som timmar. Men tillslut lyckades jag lugna ner honom i mitt knä. Trodde nästan ett tag att han skulle somna i min famn.... Men icke. Men till slut landande vid iallafall. Vi hade bokad taxi från flygplatsen hem till Tomas föräldrar. Hann knappt sätta barnen i bilen innan Felix somnade.... Var inga problem att flytta över honom till hans säng när vi kom fram. Han vaknade till vid 5-tiden. Vilket jag inte hörde, men Tomas flyttade då över honom till vår säng,och där sov han sedan till strax efter kl 8. Med andra ord hade han förlorat en del sömn (han somnade i taxin strax före kl 2 i natt). Ella däremot höll sig vaken i taxi. Från flygplatsen. Hann hälsa på farmor och farfar och busa med Eddie innan hon somnade vid halv tre. Ella vaknade vid halv nio i morse...

Felix var till att börja med väldigt avvaktande, nästan lite rädd för farmor och farfars hund, Eddie. Det har börjat släppa, men han är fortfarande lite avvaktande.
Idag har vi tagit en promenad runt i Benalmadena. Väl tillbaka hemma hos Inger och Björn, öldrickande Felixn lite lunch, och somnade sedan utan problem strax efter kl 13, inga som helst problem att få honom att somna.... Hoppas det går lika smidigt i kväll :) han sover fortfarande, när jag har avslutat detta inlägg tänkte jag ge migrän att börja läsa en av itervjuerna som jag och Linda har gjort för vår magister uppsats... Har med mig alla sju intervjuer. Förhoppningsvis ska jag hinna läsa igenom alla intervjuerna en gång under tiden här i Spanien.
Nu har jag inte tid att skrivs mer. Ska passa på att njuta av solen innan Felix vaknar. Ella är med farmor nu :) Trevlig fredag på er alla :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar