måndag 31 december 2012

Släktrträff

De röda siffrorna på min klockradio visar på 7:51. Hela familjen sover, utom jag, tänkte passa på att skriva lite här. Kommer säkert inte hinna skriva något senare idag. Kan vara lite roligt att hinna skriva några rader på årets sista dag. I morgon skriver vi 2013. Vi kommer att fira kvällen med mina syster och hennes familj. Vi skippar förrätten och går direkt på huvudrätten som blir fondue. För några år sedan åt vi fondue tillsammans med några kompisar på nyår. Då hade vi tre rätters ( förrät, varmrätt, efterrätt) men eftersom man sitter så länge med fondue så kändes det som vi satt och åt hela tiden, vi hann knappt med efterrätten. Så iår bestämde vi hos för att hoppa förrätten. Jag hoppas våra barn kan sova sig igenom fyrverkerierna i kväll och inte vakna och bli rädda av alla smällar....

Igår hade vi som jag nämnt tidigare, släktträff hemma hos mina föräldrar. De var min mormor och hennes vän, mina föräldrar (självklart), min syster och hennes familj, Mange(min bror), jag och min familj, min morbror och hans fru, mina två kusiner med respektive, min ena kusin är gift och har 2 barn, två pojkar den ena är 2 1/2 år, sen andra är ca 3 månader. Så om jag inte räknat helt fel så var vi 15 vuxna, och 5 barn. Äldsta barnet är Ella som är 4 år och den yngsta var 3 månader. Vart en riktigt lyckad kväll, mycket prat och skratt. Träffar inte mina kusiner så ofta, mellan 1-2 gånger per år. Men det är lika trevligt när vi ses. Mycket barnprat blir det. Vi är 5 kusiner, och 3 av oss har småbarn. Var nog därför vi hade bestämt att vi skulle ses redan vid 15-tiden, så det inte skulle bli så sent. Mina äldsta kusin (han som har två barn) åkte först, de åkte hem strax före halv åtta. Vi kom därifrån strax före kl 21, då var både Ella och Felix vakna fortfarande. Det är därför inte så konstigt att de sover båda två fortfarande. Igår väckte jag Felix strax efter halv nio, så att vi skulle kunna få honom att sova på em innan vi skulle över till mamma o pappa. Men idag gör det inget att de sover länge, och om Felix em-vila blir lite senare än vanligt. De kommer säkert vara vakna längre än vanligt i kväll också med tanke på att det är nyårsafton.

Kort resumé av 2012;
Förra nyåret firade vi tillsammans med Mats och hans familj (Tomas bror), ett trevligt avslut på det gamla året. Jag gav mig själv som nyårslöften att jag skull gå ner i vikt, bli av med mina grav kg. Det har gått långsamt med åt rätt hål. På ett år har jag gått ner ca 12 kg. Är nu nästan i mål, för vad jag vägde innan jag blev gravid med Felix. Men när jag blev gravid med honom hade jag fortfarande några plus kg kvar från Graviditeten med Ella. Så min förhoppning inför 2013, är att jag ska lyckas bli av med de kg till sommaren, är ca 5-7 kg, så helt omöjligt är det ju inte.
Första halvan av 2012 var jag föräldrarledig med Felix. Träffade mina mamma-vänner på dagarna, när Ella var på dagis och Tomas jobbade. Jag hann även jobba en del när Tomas var ledig. Var roligt att komma in och få jobba lite. Inte bara var mamma på heltid utan få Lomma ut och träffa andra vuxna och prata om lite annat än sovtider och mat tider. Nu överdriver jag självklart, vi pratade om mycket annat när jag umgicks med mina mamma-vänner, men barnen år ju hela tiden i fokus. Så bara en sådan enkel sak som att få gå på toaletten utan att någon följer med in, eller står utan för och skriker är LYX!!!!
I början på sommaren åkte vi ner till Spanien och hälsade på barnens farmor och farfar. En trevlig semester med trevligt sällskap, mycket sol och bad, god mat. Kort sagt en trevlig semester.Resten av sommaren tillbringade vi mest hemma, eller på mina föräldrars landställe. Om jag inte minns helt fel så var sommaren 2012 inte en av de mest solrika somrarna?? Men några stranddagar, och lite bad hann vi med iallafall.
I mitten av augusti började Felix dagis. Jag skolade in honom. Gick riktigt bra trots att han hann bli sjuk redan under inskolningen :-( i början på september började jag skolan. Första gången på 10 år som jag satt vi en skolbänk. Men det har gått bra hittills. Hösten har bestått av en hel del VAB.ande, f.f.a. för Felix. Hoppas det ska bli mindre sådant under 2013.
Julen firade vi hos mina föräldrar, en lyckad jul, som vanligt över jul äter man alldeles för mycket mat och godis, tur det bara är jul en gång om året :-)Besök av tomten fick vi också. För första gången släppte vi in honom, tidigare år har Ella blivit så rädd för tomten så tomten har fått vända i dörren, men inåt fick han komma in, och han fick t.o.m. en kram av Ella. Felix var mer skeptiskt, ingen kram gav han tomten. Men när tomten hade ett paket till honom så tog nyfikenheten över rädslan, då gick han fram till tomten och hämtade sitt paket, men ingen kram.
En liten sammanfattning av året som gått. Får se vad 2013 har att erbjuda...
GOTT NYTT ÅR till er alla!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar