söndag 2 december 2012

Pulkåkning

Snön ligger kvar på marken, termometern visar på strax under -5 (eller över, eller vad säger man när det är minusgrader? Tror det har vart mellan 6 - 7 minusgrader idag) och solen har visat sig idag. Är inte så många timmar på dygnet som den är uppe den här årstiden. Men iallafall. Mötte upp en kompis och hennes 4-åriga son på em för lite pulkåkning. Ella var också med. Tomas var hemma med Felix som sov mellan halv ett och halv fem idag( ett sjukdoms tecken att han sover så himla länge på dagen) Var skönt att komma ut ett tag, efter att ha vart instängd inne hela dagen igår. Var riktigt kul att åka pulka i början ville Ella att jag skulle åka med henne, men efter några åk så kunde hon tänka sig att åka själv, och efter att hon vågade åka en gång själv, så fick jag inte ens åka med!!! Så jag hann få en liten pratstund med min kompis medan barnen åkte pulka. Vi var ute mellan ca halv tre och halv fyra. Vid halv fyra började det mörkna ute. Som sagt inte många timmar på dygnet som det är ljust nu...

När jag var lite, eller liten och liten, men det påbörjades iallafall när jag var liten så gjorde vår mormor ordning en paketkalender till oss. Ett paket varje morgon med start den 1 dec fram till julafton. Inga jätte stora paket, kunde vara em penna, en chokladbit, en tidning osv. Men jag minns t som något som jag och mina syskon verkligen uppskattade och såg framemot. Nu har jag och min lilla syster egna barn. Felix och Alma är egentligen, lite små för att förstå själv grejen. Men efter som Ella fick så ville mormor(min mamma) även göra en till Alma och Felix. Var så mysigt att göra ordning den idag. Snacka om att det väcker barndomsminnen till liv :-) Ella tycker att det är jätte spännande. Felix förstår inte innebörden i det hela. Men om Ella öppnar paket så lär han också vilja göra det :-)

I morgon ska jag sitta hemma och förbereda inför seminariet på tisdag genom att läsaren vetenskaplig artikel och sammanfatta den. I fredags läste jag folkhälsorapporten inför samma semenarium. Den var riktigt intressant att läsa, har ni inget annat för er kan jag faktiskt rekommendera att läsa den, tror att den finns att ladda ner på deras hemsida. Får se hur bra det går att plugg hemma. Felix är inte frisk än, så han ska var hemma från dagis i morgon. Tomas är i-och-för-sig ledig i morgon,så han får t huvudansvaret för Flix så jag får möjlighet att sitta och plugga.

Nu ska jag krypa ner i sängen,och hoppas på sova lugnt i natt. Felix vaknade till vid halv tio och ville absolut inte somna om. Inte förena strax efter kl 22 somnade han om. Trevlig kväll på er alla, och sov gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar