lördag 2 juni 2012

Kallare än julafton....

Idag är de 2.a juni. För mig är juni den första sommarmånaden. Men de är svårt att tro idag. Regnet har öst ner hela dagen. Tror inte har termometern lyckades ta sig över 5 grader. Vi ha lagt ner alla vinterkläder i förrådet... De är ju sommar. Jag minns det inte själv. Men fick höra av en kompis idag att de tom var varmare på självaste julafton än var de har vart idag... Stackars alla marathon löpare som sprang Sthlm marathon idag. Inte avundsjuk. Hoppas att vädret visar sig från ett bättre sida när jag ska springa tjejmilen den 1 sep. Känns skönt att veta att vi snart är nere i värmen, så man slipper frysa ;)

Barnen och jag har vart hos mormor ( min mamma) idag. Min syster, Alma, och min mormor kom även dit. Vart en trevlig innedag. Min pysslig mamma ordnade så vi kunde göra gips avtryck på barnens händer och fötter. Att få Felix att somna hemma i hans säng efter lunch brukar inte vara något större problem. Men idag, hemma hos mamma i deras resessäng gick de inge vidare. Efter mycket skrik, tog nog ca 20 minuter så somnade han äntligen. Alternativet hade vart att lägga honom i vagnen och ta en promenad, vilket inte var särskilt lockade med tanke på vädret. SÅ jag drog en lättnade suck när han äntligen somnade. Mindre glad kände jag mig när han vaknade ca 45 senare. Han hade behövt sova iallfall de dubbla. Ger honom en falska välling coh hoppas att han ska somna om i sänge.... ICKE. Bestämmer mig för att pröva om han vill somna om i vagnen, om jag står och gungar den inomhus. För fortfarande, jag hade ingen större lust med en promenad. Han låg faktiskt stil, utan skrik och protester i säkert 23 minuter i vagnen. Trodde nästan han hade somnat ett tag. Men icke, efter 20-25 minuter tröttnade han på att ligga där. Så då gav jag upp. Vid halv fem tiden blev han lite grinig, men de anlädes relativt lätt med lite lek och bus, han höll sig sedan vaken hela kvällen, somnade inte i bilen påväg hem, de gjorde däremot Ella. Men han osmnade snabbt i sängen vid 21-tiden när Tomas bar in honom från bilen. Kan alltid hoppas att han tar igen den förlorade sömnen på dagen genom att ta en ordentlig sovmorgon i morgon bitti, jag skulle inte ha något emot att sova till runt kl 9. Visst för att Ella kan vakna, men hon kan ligga i vår säng och titta på tv och vara ganska nöjd ett bra tag med det. Tyvärr är risken större att han vaknar tidigare än vanligt. Våra barn har av någon anledning fungerat så. att tro att man ska få sovmorgon genom att låta de vara vakna på kvällen fungerar inte. De blir snarare att de vaknar tidigare än vanligt, på ett inte allt för gott humör.

I morgon är de packning, städning, och handling av de sista som står på schemat. SÅ för vår del gör det inte så mycket om vädret visar sig från samma sida i morgon som idag, fast å andra sidan om de är lite bättre väder, skulle jag kunna avsluta dagen med en löparrunda i morgon. Kunde vara ett skönt avslut på dagen....

Nu ska jag ta och gå och lägga mig. God natt på er alla :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar