söndag 28 juli 2013

Finnhamn

Igår morse var klockan ställd på 6.45. Vi skulle tillsammans med min mamma ta oss ut till Finnhamn där vi skulle möta upp min pappa och bror. De var där med mamma och pappas segelbåt. Mamma skulle ev ha blivit opererad för en ledbandsskada i tummen. Men ortopeden som skulle opererat tyckte inte att det behövdes opereras, därför skulle mamma nu ta skärgårdsbåten ut för att möta upp Mange och pappa. Hon frågade då om vi ville följa med och tillbringa en natt på segelbåten.
Skärgårdsbåten gick kl 10 inne från stan. Resan tog drygt 2 1/2 timme sedan var vi ute i skärgården. Vädret var toppen. Mange och pappa mötte upp oss vid hamnen där båten la till. Var sedan en dryg kvarts promenad till deras segelbåt. Under den promenaden somnar Felix i vagnen, helt enligt våra planer :) På kvällen grillade vi, men innan det var dax för det, hann vi med en del bad, promenad, och Ella och Tomas hann fiska. Det nappade riktigt bra... Tyvärr bara mört, de kastade i mörtarna igen. Men en behåll vi och grillade. Ingen direkt god fisk mört inte... Alla skulle inte få plats att sova i segelbåten, därför hade vi bokat två sängar på vandrarhemmet i Finnhamn, där skulle Tomas och Mange sova. Till vandrarhemmet fanns det även en grill och flera bord, vi satt därför där och grillade och åt. Efter middagen och disken gick vi tillbaka ner segelbåten. Efter att barnen var lagda ( jag och barnen skulle sova i förpiken) satt vi vuxna ute på båten och drack vin och pratade. Vid 23-tiden gick vi och la oss. Blev inte allt för mycket sömn. Felix vaknade vid 1-tiden och grät för att han inte hittade sin napp. Mörkt var det, men tack vare min I-Phone som ger en del ljus ifrån sig när den sätts igång så hittade vi nappen. Felix somnade efter ett tag om på min arm, hinner precis komma till ro och somna till så börjar Ella skrika om att det är för mörkt, och att det kliar ( myggbett).  Efter en hel del gnäll somnar hon också om. Båda barnen sover sedan oroligt under resten av natten. Strax efter kl 7 tyckte Felix det var dax att vakna, och då dröjde det inte länge innan han även väckt Ella. Även min mamma vaknade då, barnen ville då ner till henne. Dröjde inte länge innan jag somnat om och sov en till runt kl 9, mycket välbehövligt. Då var Ella ute och rodde med morfar i deras lilla jolle som hör till  segelbåten. Vädret var då inte på topp, det var dimmigt och mulet. Vi skulle åka hem med en skärgårdsbåt som skulle gå vid 13.50. Vädret blev bättre, och vi hann med ett bad innan det var dax
att åka hem. Felix somnade i vagnen påväg till båten, och det blev en ganska lugn och skön båtresa hem. Nu är vi hemma. Barnen ska strax gå och lägga sig, jag tänkte ut och springa (hoppas på att det
ska kännas lika skönt att springa som det gjorde sist jag sprang) Sedan blir det en lugn kväll i soffan framför tv.n med en kopp The :) Tack mamma, pappa och Mange för en trevlig dygn tillsammans. Hoppas ni får en fortsatt trevlig segling :)