onsdag 4 april 2012

Magsjuka....

Jag tror vi har fått magsjuka hit hem. Än så länge är det " bara" Ella. Hoppas att hon blir frisk snart, och att resten av familjen klarar sig. Ella blev sjuk igår morse. De blev lite stressigt igår innan dagislämning, Ella skötte nämligen magen x flera igår strax innan vi skulle till dagis. Tror jag hann byte 3-4 blöjor. När jag precis lyckats få på henne och Felix alla ytterkläder säger Ella;
- De gör ont i halslen, jag vill ha vatten...
Ger henne ett glas vatten och hoppas att hon ska vara nöjd med det. Men hon fortsätter säga att det gör ont i halsen. Jag ger henne lite mer vatten medans hon dricker det sätter jag på mig bärselen och sätter Felix i den. Då kräks hon... Inte en, inte två utan tre gånger efter varann, på golvet i köket. Jag blir först helt paralyserad... Hinner inte reagerar innan hon kräks andra gången och sedan tredje gången. Av med Felix från bärselen, lyfter bort Ella från kräket, och sedan börjar jag torka. Ella är då ledsen, Felix är bara nyfiken på vad som är på golvet. Får flera gånger bära bort honom för att han inte ska krypa i Ellas kräk... Tillslut har jag iallafall lyckats torka upp allting. Ringer då till dagis och berättar att Ella är magsjuk, får veta att de är flera på dagis som är magsjuka... Men efter att Ella kräkts är hon lika piggs om vanligt, och på gott humör, så jag börjar tro att de kanske är något hon har ätit. Därför bestämmer jag mig för att efter att vi ätit lunch ( Ella fick välling) åka iväg till polisstationen i Solna för att hämta ut mitt och Felix pass... När vi har ungefär 1/4 av vägen kvar säger Ella;
- De gör ont i halslen... och sedna börjar hon gråta...
Åh no, jag vet ju hur detta slutade förra gången. Problemet var att jag stod i en bilkö, fanns ingen stans jag kunde köra undan, 50 meter längre fram (ca) skulle jag svänga hö och sedan kunde jag stanna bilen. Försökte prata lungnade med Ella. Men de hjälpte in... hon kräks igen, på jackan, på bilstolen, som tur var kom det inget på sätet i bilen. Stannar bilen när jag svängt. Torkar bort kräket och lugnar Ella. Vi var då ca 5 min från polisstationen. Kändes väldigt trist om vi skulle ha åkt denna sträcka i onödan. Väl framme vid polisstationen försöker jag få Ella att sitta kvar i bilen... Men det vill hon inte. Så de är bara att gå in på polisstationen med Felix o bärselen och Ella i en nedkräkt jacka, som jag självklart torkat av, men ändå. Som tur var tog det inte så lång tid att hämta ut passen. Felix var jätte söt i sitt pass. Jag vart inte alls någe bra i mitt pass. Men men, inte så många som kommer att titta på det. Ella somnade i bilen påväg hem....
Väl hemma bar jag in båda barnen, gav Felix välling, och la honom i hans säng så fick han sova sin em-lur. Ella vaknade när jag bar in henne. När jag kommer in i köket är det vatten imma på fönstret förstår först inte var de kommer ifrån. Men upptäcker sedan att de är vår vattenkokare. Den är läskig... För den stänger inte av sig när den har kokat klart vattnet alla gånger. Så ibland försätter den att koka trots att den är klar. Därför brukar vi alltid dra ur sladden när vi har använd den. Men nu hade jag glömt att dra ur sladden när vi åkte iväg ( använde vattenkokaren när jag gjorde välling till Ella) så den hade stått och kokat medans vi var iväg. När vi kom hem, var det knappt något vatten kvar. Skrämmande, vad hade hänt om jag hade bestämt mig för att åka och handla efter att vi hämtade ut passen som tanken var från början. (Ändrade mig dock ang handling när Ella hade kräkts i bilen...)Nej nu blir det till att åka och köpa en ny vatten kokare....

På kvällen var Ella som vanligt. Så vi började hoppats att hon började krya på sig. Hon drack välling som vanligt på kvällen. Somnade utan protester. Vid 2 -tiden i natt kom hon in till oss. Men det är ju heller inget ovanligt... Men de dröjer inte länge innan hon säger;
-Jag vill ha vatten, de gör ont i halslen...
Jag frågade om hon behövde kräkas, men de nekade hon till. Men de dröjer inte länge så skriker hon till;
-Jag måste kräkas.
Jag springer ut med henne till toaletten, vi hinner precis. Åh som jag led med henne. När hon var mindre och kräktes verkade hon inte så påverkad av det. Men nu visade hon tydligt att hon mådde dåligt av det... Stackars barn. Men efter de somnade hon om i vår säng... Halv sju gick jag upp. Har jobbat idag. Pratade med Tomas strax före kl 9, och då var det lugnt. Ca 20 minuter senare får jag ett sms av Tomas;
" Strax efter att du ringde fick Ella ont i halsen sen blev hela hallen nerspydd. felix satte jag i hans säng. Två skrikande barn varav en i spya. För jävligt. En timmes helvete och nu sitter vi i soffan och tar igen oss...."
Efter de blev det en omgång med kräk igen. Men efter de har hon inte kräkts något mer... När jag kom hem strax efter kl 16 låg hon på soffan och sov. Nu leker hon och Felix i hennes rum... Hoppas de har vänt nu... Så trött på detta. Nu kan vi bara vänta och hoppas att Ella mår bra, och att vi andra har klarat oss... Trevlig kväll på er alla :)

3 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Hoppas att stumpan mår bättre nu och att ni klarar er från samma bacill.
    Hoppas att ni får en trevlig påskhelg :-)
    Har Lina någon blogg man kan få kika in i?
    Hälsa så gott och ha det så bra//Jeanette

    SvaraRadera
  2. Jeanette; kul att du hittat hit :-) nej Lina har ingen blogg, men hon är inne här o läser, så hon kommer se din kommentar ;-)

    SvaraRadera
  3. Hej Jeanette och Malin! :) Nej, jag har tyvärr ingen blogg. Har aldrig varit lika duktig som Malin på att skriva dagbok och sådant. För mig blir det lite facebookbilder och kommentarer ibland istället :)Trevlig påsk på er! Kram

    SvaraRadera