tisdag 10 april 2012

Bror och syster

Idag kan man nästan tro att de tär höst ute, och inte mitten av april snart. De blåser kalla vindar, de är grått och de små duggar. Inge roligt alls att vara ute idag... Jag har jobbat idag. Ett av besöken var till en kvinna i 65-70 års åldern. När jag kom dit satt hon i köket och pratade med sin bror. Medans jag tog blodprover på henne pratade hon och brodern med varandra. På sättet de pratade kändes det som de stod varandra nära. Jag fick en väldig positiv känsla av detta syskon par. Lekte med tanken att Ella och Felix förhoppningsvis kommer att stå varandra så nära genom hela livet. När Felix var nyfödd hade de inte så stort utbyte av varandra, men ju äldre än blir, desto mer utbyte märker man att de har av varandra. Felix blir 1 år om några veckor, och nu har de riktigt roligt tillsammans. Felix avgudar sin syster (oftast) räcker att hon tittar på honom så ler han. Han kryper efter Ella, han vill leka där hon leker. Ella å andra sidan tycker de är jätte roligt när han skrattar/ ler. Men redan börjar man märka av syskon svartsjukan, och detta framförallt när de börjar bli trötta. Om jag sitter på golvet och kramas med Felix då kommer Ella, och vill att jag ska bära henne. Sitter jag istället med Ella i knät de kommer Felix krypande skrikandes och reser sig mot mitt ben och försöker knuffa undan Ella. När detta inte fungerar försöker han dra undan hennes snutte. SÅ liten han är har han redan börjat ana att denna är viktig för hans syster. Att se deras samspel tillsammans fyller mig med sådana otrolig glädje och kärlek. Förstår nu först hur mamma och pappa också måste ha känt när jag och Lina var små och lekte/bråkade/busade med varandra... Jag älskar min familj över allt annat... !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar