tisdag 17 april 2012

Jobbig natt....

Felix sov hela natten. De brukar han göra. La honom vid halv åtta, och han somnade utan protester, även de är som de brukar... Men Ella däremot... Hon kom in till oss vid halv två. Hon brukar komma in någon gång under natten, då brukar hon lägga sig mellan mig och Tomas och sedan somna om snabbt. Men inte i natt. Ett litet tag efter att hon kommit in började hon prata om att hon ville byta blöja, för de var kiss i blöjan, sedan var de det ena efter de andra. Mitt tålamod på natten är inte desamma som på dagen. Efter att Ella hållt på i över 1/2 timme tappade jag tålamådet helt. Lyfte upp en skrikandes Ella ur min säng, bar in henne till hennes säng, och gick sedan tillbaka till vårt rum. Dröjde inte länge så fick jag dåligt samvete, hon skrek ju fortfarande. Gick in till henne, då lugnade hon ner sig. Jag frågade om hon skulle komma med tillbaka till vår säng, och de ville hon. Men det dröjde inte länge så var det igång igen...Skrik och gråt, utan att riktigt kunna säga vad det var. Jag bar då tillbaka henne till hennes rum. Då var Ella minst lika arg som jag och bara skrek. Försökte man prata med henne fräste hon bara tillbaka. Försökte jag ta henne i famn blev hon ännu argare. Reste jag på mig för att gå in och lägga mig i vår säng igen skrek hon ännu högre. Vid den här tidpunkten var jag riktigt trött och irriterad på min omöjliga dotter... Ingenting jag sa eller gjorde lugnade ner henne. Tillslut säger jag:
-Ella tycker du om att gå på bio? Vill du gå på bio med mamma?
Då äntligen fick jag ett normalt svar, hon nickar och säger;
-Ja
Jag fortsätter då på de spåret;
-Ska vi gå på bio du och jag, och äta godis och dricka cola?
Hon nickar.
-Vad vill du se då?
-Mästerkatten, svarar Ella.
-Kom och lägg dig här bredvid mig gumman så kan vi prata mer.
Äntligen, hon kryper fram och lägger sig bredvid mig. Vi fortsätter att prata ett tag, tror klockan var 3 sista gången jag tittade på klockan. Fick sedan sova till halv åtta, då vaknade Felix. Ella sov ända till strax före halv nio. Hoppas natten som kommer blir bättre.

Igår efter dagis satte jag mig i parken här utanför oss. Felix sov i vagnen och Ella lekte. Efter ett tag fick jag ett sms från min syster som var ute och gick med en sovandes Alma i barnvagnen. Hon undrade om jag var ute, för i såfall tänkte hon komma förbi ett tag. De gjorde hon och vi hann prata lite innan de var dax att gå in. När Lina hade gått frågade Ella vart Lina skulle, och sedan säger hon,
- Jag äskar Lina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar