onsdag 13 juli 2011

Vaccin

Vi har pratat rätt länge om hurvida Ella ska få fästing vaccin eller inte. Har hört så olika ang om man behöver vaccinera så små barn. Men efter förra vistelsen på landet fick jag plocka bort 2 fästingar som hade bitit Ella, samt 2-3 st till som kröp på henne. Hittade den här längen på nätet
http://www.fasting.nu/faq/faq_barn.html
och då bestämde vi oss för att hon skulle vaccineras. Så idag fick hon första sprutan. Glad i hågen gick vi in på VC. Ella på ett strålande humör. Kände mig så hemsk när jag visste att hon snart skulle få ett stick i armen som hon inte skulle gilla, medans hon själv inte hade en anning om vad vi gjorde där. Visst hade vi berättat för henne att hon skulle få spruta, men det förstod inte hon vad det innebar. Men samtidigt så vet vi ju att vi gör det för hennes eget bästa. Sagt och gjort, hennes glada humör utbytes snabbt till tårar när sköterskan stack henne i armen. Men tårarna försvann ungefär lika fort som de kom när hon fick välja ett bokmärke efteråt. Nästa spruta ska hon få om en månad och sedan ytterligare 1 spruta till nästa sommar. Tomas tog också sprutan.
Efter detta åkte jag, Ella och Felix över till en kompis till mig. Var jätte trevligt. Ella lekte med hennes son och Felix sov större delen av tiden snällt i sin säng. Var länge sedan vi hann prata så mycket som vi hann idag :)

Felix har den senaste tiden "skött" sig väldigt bra på nätterna. Han har vart snuttig på kvällarna och jag har fått amma honom rätt mycket, ( så var Ella också när hon var bebis) Han brukar somna vid 22-tiden, får att sedan sova ca 5-6 timmar. Härom natten, sov han ända till 05.30, då jag ammade honom och sedan somnade han om igen, och sov till 10-11 någongång. Just den morgonen tog även Ella sovmorgon och vaknade strax efter kl 09. Hoppas nätterna fortsätter så här. För jag har bra mycket bättre tålamod med en skrikig bebis och en trotsig 3 åring om jag har fått sova ordentligt på natten. Nu här ju i-och-för sig Felix inte speciellt skrikig, även fast han kan skrika ibland, och Ella är just nu inte så hemskt trotsigt, men ändå... Nu ska Ella få bada innan hon ska gå och lägga sig. På återseende och jag hoppas att jag ska hinna uppdatera lite oftare nu när Tomas går på semester. Han jobbar i helgen, också, sedan börjar hans semester...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar