lördag 20 april 2013

Tussilago

I morse fick jag sova till drygt kvart över sju, för då ville inte Felix sova längre. Men jag tyckte det var lite för tidigt att gå upp, så jag tog in honom till mig, och la honom i vår säng, inte i tron att han skulle somna om, men iallafall så att jag skulle få ligga och dra mig lite i sängen. Vi låg och myste ett bra tag i sägen, när han började bli uttråkad fick han låna min telefon och leka med den ett tag, men inte ens det var roligt så jätte länge, då gick han iväg till sitt rum och hämtade lite leksaker som han lekte med ett tag i vår säng. Runt halv nio kom Ella upp också. Ella är 4 1/2, hon har sovit lite längre på helgerna ett tag nu. Så kanske om sådär 2 år, att vi kan hoppas på att även Felix sover lite längre på dagarna. Fast just nu är jag mer än nöjd när han vaknar efter kl 7. Efter frukosten gick vi ut i det härliga vårvädret, strålande sol och drygt 10 grader ute. Gick till en park ca 20 minuters gångväg härifrån (10-15 min för en vuxen men 20 för en 4 1/2 åring) Ella gick större delen av vägen, men jag hade brädan med för säkerhetsskull och den stod hon på ett tag. Väl framme i parken sprang de runt och lekte. Felix ville större delen av tiden vara på samma ställe som Ella, och det underlättar för mig :) Mycket gunga blev det också, jag är ingen "gungmamma" jag tycker det är frutkansvärt tråkigt att stå och putta på en gunga, men vad gör man inte får sina små älsklingar. Men så länge som de hade velat fick de inte sitta i gungan. Efter parken gick vi upp till centrum, det var då jag äntligen såg årets första TUSSILAGO. Första för mig :) Uppe i centrum hade jag lite ärenden att ordna;  jag hade kläder som jag beställt från MeandI att hämta, jag hade reserverade böcker på bibliotket som jag behövde hämta, och sist men inte minst behövde jag handla lite, det är ju lördag. Det är bland det första Ella säger när hon vaknar och vet att de tär lördag;
- Då ska jag få lördags godis idag, visst mamma!
När allt det var klart var klockan strax efter tolv. Bestämde mig då för att vi skulle äta lunch uppe i centrum. Ella och Felix fick pasta carbonara. Barnportionerna är så pass stora att det mer än väl räcker för dem att dela på en portion. Själv tog jag Sushi, 8 bitar Sushi är 7 VV-poäng, jag får äta för 28 poäng / dag. Sushi är med andra ord en bra måltid :)

När vi väl var klara med lunchen var klockan ca 12.45, Felix som hade vart vaken sedan kl 7 började då bli ordentligt trött, därför tog vi bussen hem. Jag ville inte att han skulle somna i vagnen, han sover bättre, och längre i sin säng. Han höll sig vaken hela bussresan, men den 2-3 minuter långa promenaden från bussen vart lite väl mycket. När jag drar in vagnen i hallen håller han på att somna. Jag lyckas ta av honom overallen, skorna, byta blöja utan att han vaknade till. Nu ligger han och sover, och Ella sitter i soffan och tittar på I-Pad.en. Själv tänkte jag sätta mig i soffan och läsa en bok... Inte en skolbok. Trevlig lördag på er alla :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar