fredag 12 april 2013

På bättringsväg

På barnens förskola har de en del riktlinjer när det gäller magsjuka. Jag tycker det är bra. Magsjuka är så pass smittsamt. Som jag nämnde här om dagen, om ett syskon är magsjukt, får inte heller det friska syskonet komma till förskolan. Barnet får inte komma tillbaka till förskolan förens det har gått 48 timmar sedan sista kräkningen. Ella kräktes bara en gång, tidig på onsdag morgon. Så idag fick båda två gå till förskolan. Jag mår bättre idag. Men avstod från att jobba på närakuten ikväll. Jag hade ju trots allt feber i går. Men i morgon blir det ett pass på mitt ordinarie jobb. Har inte jobbat där sedan strax efter jul. Nästan så jag blir lite nervös :)

Appråpå något helt annat... Skor... Felix älskar skor. Så fort han får möjlighet sätter han på sig några skor, sina egna, Ellas, pappas, eller mina. Det är inte så viktigt vems skor det är, inte heller vad för typ av skor. Det går lika bra med hans gummistövlar som med Ellas finskor. Nu på kvällen satte han på sig mina stövlar, han såg lite ut som mästerkatten i stövlarna  :) Problemet med denna lek är att det fortfarande är ganska kladdigt ut, så när han går omkring med skorna på sig inne, blir det ganska smutsigt. Skorna är den absoluta favoriten, men att klä ut sig i f.f.a Ellas kläde rär också roligt. Just nu går han omkring i sin egen mössa på huvudet, Ellas rosa kofta (som förresten ärvt efter Ayslinn), Ellas jacka, och som pricken över i.et har han Ellas rosa ryggsäck på sig.

Ella har börjat krångla mer med magen igen. Mer eller mindre har hon krånglat länge, men det har ändå fungerat bra med hjälp av Movicol. I slutet på förra veckan gick det relativt bra, så då försökte vi dra ner på Movicolen, men när hon inte bajsat på tre dagar fick vi öka på Movicolen till tre gånger per dag. I onsdags var det 4-5 dagar sedan hon bajsade sist, och det räknas som en förstoppning. Med tanke på att hon kräktes i onsdags så vågade jag inte ge henne så många Movicol. Men när hon igår fortfarande vägrade bajsa var det för första gången på länge tvunget med Klyx igen. Jag avskyr att ge henne det. Hon skriker när hon får det, och hon är otröstligt ett bra tag efteråt. Men tillslut blir det bra, och hon blir sedan mycket gladare och nöjdare efter att ha fått tömma magen ordentligt. Men som sagt det var länge sen jag gav henne det senast. Den här gången, gick det över förväntan att ge henne klyxet, hon skrek ingenting. När det är klart har jag tidigare satt på henne en blöja. Men det vägrade hon nu. Hon ville absolut inte ha någon blöja på sig. Sunt i-och-för-sig, men vi var lite oroliga över vart bajsat skulle hamna. Direkt efter att hon fått klyxet var hon hysteriskt ledsen. Vägrade sitta på toaletten. Men efter mycket om och men, satte hon sig iallafall på toa och satt där ett bra tag. Efter det var hon glad och nöjd. Nu är det bara att hoppas att det inte dröjer flera dagar innan hon bajsar igen. Blir Movicol två gånger om dagen tills vi har fått ordning på henne mage igen...

Fick idag veta att arbetet jag skrev i den valbara kursen (nämnde det i inlägget "magsjuk?") blev godkänt. Skönt, ännu ett steg närmare sommaren och sommarlovet :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar