lördag 14 november 2009

Gäster

Ikväll kommer, Linda, Olof och Signy( deras dotter) över hit på middag. Har inte träffat dem sen innan vi åkte till Spanien. Ska bli SÅ kul att träffa dem :=) Hoppas att Ella håller sig på humör. Hon sov bara 1 knapp timme idag. Lite för lite. Dessutom vaknade hon och skrek, ingenting vi gjorde lugnade henne. Höll på i en dryg timme, hade henne i famnen, gungade henne i vagnen, la henne i sängen... Ingenting hjälpte. Tillslut gav jag henne välling och gav henne en S. Alvedon. Ett tag senare så lugnade hon sig, och just nu är hon precis lika glad och sprallig som hon brukar vara. Nu är vi så ovana att hon skriker, gör hon egentligen bara när vi ska natta henne och ingen av oss sitter kvar i hennes rum, men så fort någon av oss går in till henne så lugnar hon sig.

Såg en artikel i tidningen idag. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6122017.ab den var nog skriven för att skapa medlidande med kvinnan. Men jag kan inte känna det. Är jag hemsk? Varför ska färdtjänst personalen behöva riskera att skada sina ryggar? Jämfört med vad de flesta vuxna människor väger så är 40 kg inte mycket. Men att lyfta 40 kg är inte helt lätt. Men hennes alternativ på att taxichafförerna skulle ha en pall med sig i bilen kan jag nog hålla med om. Men annars tycker jag mer synd om färdtjänstpersonalen.

Nu har de gått ut med att man kan ( eller rbör vet inte hur det ska tolkas) vaccinera barn från 6 månader och uppåt mot svin infleunsan. Jag vet inte alls. Men tror nog att det lutar åt att vi inte ska vaccinera Ella. Vaccinet är så nytt så man vet inte alls något om de långsiktiga biverkningarna. Dessutom , var och varannan som jag har pratat med ( vuxna) har blivit dåliga av sprutan. Min kära bror tex fick 39 graders feber, och känner sig fortfarande en dryg vecka efter att han tog sprutan fortfarande inte helt frisk. Skulle jag vilja utsätta Ella för detta... Ja jag vet, hon kan få svin infleunsan och kanske bli ännu sjukare. Men ska man verkligen vaccinera mot allt? Ok sjukdomar som är riktigt farliga. Men mot infleunsan? Det kommer att komma en annan infleunsa nästa år igen. Ska vi vaccinera henne igen då? Hon måste ju få en chans att bygga upp ett eget immun försvar. Kanske tänker jag helt fel, vad vet jag. Vi har nog inte helt bestäm än hur vi ska göra. Men både Tomas och jag är väldigt skeptiska... Nu ska jag ta och göra mig ordning och sedan börja med maten. Vid halv sju ca kommer Linda, Olof och Signy..... :=)

3 kommentarer:

  1. Tycker helt klart du ska få bestämma själv angående sprutan, men ang immunförsvaret blir inte sämre av att man vaccineras. Tvärtom, det blir mer alert! Vilket ju är bra.
    Och det betyder ju inte att man måste vaccinera mot allt i fortsättningen, denna influensan sätter ju sig på lungorna/luftrören och den sprids lättare helt enkelt, så är ju därför den anses farligare än vanlig influensa.
    Själv kände jag inte av ett dyft av sprutan, spände lite i armen dagarna efter bara när jag spände den eller hade armarna över huvudet.
    Bara en litet inlägg... ;)

    Hoppas ni får det trevligt i kväll!
    /Therese och Henry

    SvaraRadera
  2. Tack för en mycket trevlig kväll med god mat. Det va sååå roligt att träffas igen, nu får det inte dröja så länge till nästa gång. Vi ses ju idag igen :) KRAM

    SvaraRadera
  3. Den sprids inte lättare Therese... problemet e att inte nån har haft den tidigare så ingen har motståndkraften att stå emot den, därför kommer fler att få den...

    Dessutom e biverkningarna såååå olika, ja har inte känt av nånting av sprutan, ja, lite ont i armen de första två dagarna, men mer va d inte, inte min vän heller.. hon mår lika bra som innan! Så d e inte säkert att ni blir sjuka bara för att dom ni känner blivit d.

    Du måste känna själv dock att du vill ha den och/eller vill ge Ella den. Ingen annan som kan säga till dig hur du ska göra! Jag e vaccinerad, men ja har ingen aning om hur ja ska göra me Noel... Han fick feber av de vanliga vaccinen... hur reagera Ella på dom? Fick hon feber?

    SvaraRadera