fredag 1 augusti 2014

Gröna Lund och annat skoj.

Äntligen har jag semester. I måndags hade jag min första semester dag. Vi har hunnit med en hel del. I söndags åkte vi skärgårdsbåt ut till Utö. Där vi mötte upp mina föräldrar, min bror, min mormor, min morbror och hans fru och mina två kusiner med deras respektive och deras barn. Tyvärr var inte Lina och hennes familj med. De är i Lidköping hos Bobos familj och hälsar på. Var en trevlig dag. Med god lunch och mycket prat med underbara mormo och kusinerna. Efter lunchen hann vi med att bada innan båten mot Årsta brygga där vi hade bilen skulle gå.
I måndags åkte jag och Ella in till stan tillsammans med en kompis till mig och hennes son. Målet var Gröna Lund. Vi tog djurgårdsfärjan från Slussen mot Djurgården. Väl inne på Gröna Lund började vi med lunch innan vi satte i gång med att åka. Ellas favorit var fritt fall... För barn självklart.... Men även nyckelpiggetåget, skattkammaren, och lustiga huset var populärt. Minst uppskattat av Ella var "Vilda musen" den åkte vi bara en gång, och Ella uppskattades den inte. Ett spel på ett lyckohjul blev det också.... Ella vann, En stor ask med Polly-påsar. Nr 60 vann hon på, så det får väl bli hennes lyckonummer :) Dagen var lyckad, sent blev det, vi var hemma strax före kl tolv. På tisdagen skulle Ella gå upp strax efter kl 8 för att hinna till sin simskola. Hon var ganska trött på morgonen. Men tröttast var nog jag. Tisdagen blev en lugn dag hemma. På onsdagen åkte vi till Lillsjön i Kungsängen och badade. En trevlig strand vid en liten insjö. Eftersom det är en liten sjö blir dét ganska varmt i vatten. Vi hann bada och äta lunch innan det började regna, och åska. Typisk svensk sommar. Sprang upp till bilen och begav oss hemåt.
I går var jag och Ella ut Grinda tillsammans med en vän till mig och hennes son (inte samma vän som vi var på Grönan med). Vi åkte skärgårdsbåt ut dit. Blev lunch vid en strand på Grinda. Tyvärr är det väldigt mycket getingar nu. De är slöa, och närgångna. Jag är som många vet VÄLDIGT rätt för getingar. Jag VET att man ska sitta stil och inte vifta, men det är lättare sagt än gjort. De få gången som jag blivit stucken av en geting, så är det inte för att jag viftat, utan för att getingen satt sig på mig, jag har inte märkt set, och sedan har jag av misstag klämt den.... Min kära vän, är dock inte rädd för getingar. Vi hade en liten diskussion ang dessa enligt mig vidrig djur som lät ungefär så här;
- Du ska ju inte springa och vifta när de kommer, sitt bara stil så gör de inget.
- Jag vet det, men jag kan inte styra min reaktion, det är som en reflex.... Dessutom när man väl blir stucken så är det oftast inte för att man viftar eller springer, utan för att getingen sätter sig på en.
- Men hur ,ånga gånger har du blivit stucken som vuxen då?
Funderar ett tag och inser att jag nog aldrig blivit stucken som vuxen.... Vilket jag säger till henne, med tillägg..?
- Bara därför blir jag väl det idag.....
En stund senare ligger vi på våra handdukar och solar. Jag ligger med armarna ovanför huvudet och njuter av värmen, solen ljudet från havet och vetskapen om att Ella sitter med kläderna på vid strand kanten och leker. Ska vända mig om för att säga något till min kompis när det svider till ordentligt under armen.... Där satt den lilla rökaren. Jag hade inåt viftat.... Eller sprungit. Det lilla monstret hade satt sig på min arm utan att jag märkte det, och när jag sen tar ner armen blir den klämt och sticker mig.... Det svider rejält att bli stucken av en geting. Men f.f.a gör det ont ett bra tag efteråt. Jag lovar att jag inte kommer att tycka bättre om getingar efter detta.... Blev ganska sent i går också. Var hemma närmare halv tio. I dag var det Ellas sitta dag på simskolan. Jag had ställt min klocka på 7, med målet att gå på ett träningspass kl 8 på morgonen. Men usch så trött jag var kl 8 i mors. Stängde av mobilen och tänkte att jag skiter i träningen. Nästa gång jag öppnade ögonen visade klockan 7.45, jag insåg att jag faktiskt skulle hinna på passet, dock utan frukost, men det överlever jag. Snabbt p med träningskläderna och ner till gymmet. Var väldigt nöjd med mig själv efteråt. Efter Ellas simskola åkte vi till Lillsjön igen. Tillsammans med samma tjej som jag var på Grönan med och hennes familj. Det var inte sommarens varmaste dag idag, så vi blev inte kvar där jätte länge. Men vi hann bada och äta lunch. Återigen med en massa getingar flygande runt oss. Denna gång blev jag inte stucken. Men det blev min kompis. På kvällen åkte Tomas över till Mats. Jag och barnen grillade ute på gården tillsammans med en granne som jag blivit vän med. Hon har en son är jämngammal med Felix. Efter ett tag kom även en annan granne ut. En man som bor själv med sin son. Barnen lekte för fullt medan vi vuxna satt och pratade. En riktigt trevlig sommarkväll. Med mycket getingar.....

Vi pottränar för fullt här hemma nu. Flix är så gott som torr på dagarna. Har hänt några då olyckor. Men det är inte många. Har även börjat försöka utan blöja på nätterna. Nu när han slutat med välling. Det har gått ganska bra. Härom morgonen kom han in till oss vid halv sju ca... Torr. Jag frågar om han inte ska gå och kissa. Nej svarar han. Men set dröjer inte länge innan han gå till toaletten.... Men hinner inte riktigt ända fram. Inne på toaletten kommer det kiss i kalsongerna. I morse kojan in till oss strax efter fem. Jag tänkte inte göra om samma misstag igen. Så yrvaket sätter jag mig upp i sängen;
- Kom Felix så får vi och kissar säger jag.
Men Felix pekar då på kalsongerna och säger att han redan kissat.... I sängen. Tvättar av honom. Sätter på blöja och går sedan och lägger oss i min säng. Vi somnar båda om gott. Idag när inte Tomas är hemma tänkte jag nästan fuskar och sätta på honom en blöja. Men frågade först Felix vad han ville. Först sa han blöja. Men när jag gick och hämtade en blöja och tätt apr kalsonger och frågade honom vad han ville sova i svarade han kalsonger. Så nu sover han i kalsonger och jag hoppas verkligen att det blir en torr natt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar