lördag 28 september 2013

tuff dag

Hade en tuff dag igår. En sån där dag som man hoppas inte behöva få uppleva varje dag. Började med anspänningen inför att försvara vår magister. I tors opponerade vi på ett annat arbete, o det blev vi godkända på :) Men i går var det dax att försvara vårt eget arbete. Var ordentligt nervös innan. Men när vi väl satt där släppte de värsta anspänningarna. Vi kunde inte göra så mkt annat än försvara det vi skrivit. Det gick bra, vi blev godkända på även den biten. Fick av examinatorn en del åsikter på saker som behöver läggas till och ändras. Vissa saker hon sa kände både Lunda ich jag att det där borde vi ha tänkt på själva. Men då sa examinatorn;
- Om jag får in ett arbete i det här läget som jag inte har ngt att anmärka på då blir jag lite misstänksam.
Gissar att hon syftade på plagiat, alltså fusk, att man kopierat av någon annans arbete. Nästa vecks blir det att sitta med ändringar och tillägg till uppsatsen.

Efter skolan tog vi tåget in mot stan. För att gå ut och äta och dricks lite vin några stycken från klassen. Vid Södra station får jag ett samtal från barnen dagis, tänkte direkt atg nu är ngn av de sjuka;
- Hej Malin, det är E från Felix avdelning. Han har ramlat o slagit upp ögonbrynet, det blöder rätt mycket. Vi kan inte avgöra om det behöver sys eller, så. Tror att ni behöver åka in med honom så en sjuksköterska eller läkare får titta på det....
Detta är samtalet som jag iallafall inte vill ha. Från där jag var tar det mig drygt en timme till dagis :( Fick tag på Tomas som kunde hämta Felix. Jag ringer vår vårdcentral för att kolla hur vi skulle göra, boka tid, eller bara komma förbi? Nej de kunde inte ta emot oss över huvudtaget. Inte tillräckligt m läkare. När jag dåifrågasatte om inte en distriktssköterska kunde titta påhonom iallafall. Men nej det gick inte för sig. De tyckte vi skulle åka in till Astrid Lindgrens lättakut. Jag ringde istället till en VC vid Brommaplan. Där trots att vi inte är listat där bokade de utan problem in oss. Tomas åker m Felix till Bromma akuten (vårdcentralen heter så). Nästa lilla problem var att Ella var kvar på dagis. Visste ju då inte hur länge Tomas skulle bli kvar på VC med Felix. Fick tag på mamma, men hon har inga nycklar till oss och det regnade ute. Fick efter ett tag tag på en granne som har en son som går på samma dagis som Ellso Felix. Så Ella fick följa m dem hem. En timme tog det att lösaallting, men tillslut så. Då kunde jag följa med klassen ut och äta iallafall. Efter ett tag ringer Tomas. Det hade gått bra hos läkaren, de limmade ihop sårkanterna och satte på tejp.

Jag var hemma vid 23-tiden i går. Gick in och tittade till Felix det första jag gjorde. Han sov lugnt. S3dan in och titta till Ella. Hon sover också lugnt. Men jag ser i mörkret att det ser ut som hennes hår sitter fast i ansiktet. Tittar närmre och inser att det är blod, hon har blod i ansiktet, på armarna. Jag börjat tvätta av henne i ansiktet med en blöt tvättlapp, då vaknar hon till, inte på ett strålande humör. Men efter att ha tagit upp henne på toaletten och tvättat av henne blev det bättre. La mig ner med henne i hennes säng. Vi låg och pratade lite innan hon somnade. Gick och la mig för att sova. Då vaknade Felix och kom in till oss. Han fick sedan sova i vår säng.
Jag vaknade vid halv sju, och kunde inte somna om. Hoppas den här dagen blir bättre än gårdagen. Ella och jag ska på bio i em. Ikväll kommer Mats, Natalie och Ais hit. Så förutsättningarna är bättre för dagen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar